Spits
Pedagoog Pedro De Brucykere: "Stromae en Angèle zijn de oplossing voor een betere kennis van het Frans"
do 16 jan. - 2:57
Geen verrassing
Het nieuws komt niet als een verrassing volgens Pedro Debruyckere: "De inspectie maakte in april nog duidelijk dat het niveau van het Frans slechts in 1 op 4 scholen in het secundair onderwijs hoog genoeg is om de eindtermen te bereiken. Dit nieuws ligt dus in de lijn van de verwachtingen."
Stromae en Angèle
De oorzaak van het probleem ligt volgens Pedro De Bruyckere niet alleen bij het onderwijs. Onderzoek van de Arteveldehogeschool toont aan dat 1 op 4 leerlingen de eindtermen van het Engels al bereikt hebben vóór de allereerste les. Dat komt omdat jongeren dagelijks in contact komen met het Engels. Denk maar aan muziek, films, series en games.
Vroeger was het Frans meer aanwezig in onze leefomgeving. "Vandaag moet je al hopen dat Stromae een nieuwe plaat maakt of dat Angèle genoeg gedraaid wordt om de fascinatie aan te wakkeren. Ook in televisieprogramma's komt het Frans te weinig aan bod. Wat je niet onderhoudt en waar je alleen enkele uren op school mee in aanraking komt, dat is niet genoeg" zegt De Bruyckere.
Is een niet bindende test de oplossing?
Docenten stellen voor om een niet-bindende test in het leven te roepen die de studenten zicht geeft op hun kennis van het Frans. "Dat kan een middel zijn. Maar we moeten ook op zoek gaan naar onderwijzers die het vak graag geven. Uit onderzoek weten we dat leerkrachten uit het lager onderwijs vaak schrik hebben van het Frans. En we moeten net zorgen voor een positieve spiraal."