Verkeersspecialist Hajo Beeckman: "Een fietser krijgt van slimme verkeerslichten groen als het regent!"

donderdag 25 juni 2020 - 17:26
beeld Thinkstock
Vandaag was het zo ver. De eerste écht slimme verkeerslichten gingen in gebruik in Hasselt. Verkeersexpert Hajo Beeckman legt uit wat er anders is aan die 'slimme' lichten.

"De meeste verkeerslichten in Vlaanderen werken met een vast schema, maar bij deze verkeerslichten zijn er extra's. Zo zijn er bijvoorbeeld regensensoren. Als het regent krijgen mensen met de fiets sneller groen licht terwijl de automobilisten even moeten wachten. Die zitten toch 'hoog en droog' in hun wagen. Deze sensoren zijn dus eigenlijk bedoeld om het fietsen wat aantrekkelijker te maken."

"Een ander voorbeeld zijn de hulpdiensten. Als een ambulance vanuit één richting komt gereden, zal een toestelletje in de ambulance een signaal uitzenden naar een bakje aan het verkeerslicht zodat hij sneller groen krijgt. Zo kunnen ze sneller voorbij met hun patiënt en moeten de andere wagens even wachten."

"We hebben als land een achterstand in te halen"

"De voorbeelden zijn heel mooi, maar eigenlijk staan we niet zo heel ver op het vlak van slimme technologie in het verkeer. Dat moeten we eerlijk toegeven. De overheid heeft daar de laatste 20 jaar wat minder in geïnvesteerd en we hebben dus een achterstand in te halen. Maar er gebeuren wel dingen. Bijvoorbeeld in Gent en Antwerpen zijn er de zogenaamde 'supercomputers' die de verkeerslichten aansturen en ervoor kunnen zorgen dat er groene verkeersstromen zijn op bepaalde wegen, dat je niet telkens voor een ander rood licht staat."

"Er wordt ook steeds meer geïnvesteerd in zogenaamde 'conflictvrije verkeerslichten' die ervoor zorgen dat auto's en fietsers niet meer kunnen botsen als ze links of rechts willen afslaan bijvoorbeeld. Dat is ook zeer goed voor de veiligheid, maar het nadeel is wel dat we dat nog niet voldoende koppelen aan sensoren die nagaan of er werkelijk fietsers of auto's aan komen. Dan zou je de lichten veel beter kunnen afstemmen op het verkeer dat er echt is. Een derde voorbeeld zijn nog trams die ook uitgerust zijn met sensoren die ervoor zorgen dat het licht op groen springt en de tram niet moet wachten. Het wordt dus meer uitgevoerd, maar nog niet heel vaak."

Zelflerende verkeerslichten

"Bij zelflerende verkeerslichten gaat het eigenlijk allemaal om artificiële intelligentie, iets wat je ook steeds vaker bij computersystemen ziet. Je kan het dus ook toepassen op verkeerslichten. De verkeerslichten herkennen een bepaalde verkeersstroom via een computer. Je kan die computer dan leren hoe je zo'n verkeersstroom beter gaat regelen met zo weinig mogelijk wachttijden tot gevolg."

"Het kost natuurlijk allemaal wel veel, maar anderzijds heeft het ook voordelen. Als deze systemen ervoor zorgen dat er geen botsingen meer zijn aan kruispunten of het verkeer beter wordt, heb je ook minder sluipverkeer via kleinere wegen. Dat is dan ook weer een maatschappelijke wens. Je moet dus wel wat geld uitgeven, om het beter op te lossen."

"De meeste technologie zal in de auto zelf zitten"

"Alles evolueert nu al snel. Je ziet al heel veel ontwikkeling in auto's en vrachtwagens zelf. Je ziet al duurdere modellen van wagens met 'adaptive cruise control' bijvoorbeeld, wat ervoor zorgt dat je wagen zelf remt wanneer je te dicht bij je voorligger komt. Zo voorkom je botsingen. Auto's kunnen ook al aan 70 kilometer per uur op de autosnelweg rijden zonder dat je zelf aan het stuur moet komen.

"Het meeste gaat dus uiteindelijk in de auto zitten. Maar de overheid nu investeert ook in een project op de E313 tussen Ranst en Antwerpen-Oost, waar bakens worden gezet naast de autosnelweg waarmee ze testen hoe ze kunnen communiceren met de wagens zodat die op termijn zelf kunnen gaan rijden. Zo krijg je dus ook minder files. Daar zijn de overheid en allerlei autoproducenten dus mee bezig."

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!