Spits
YouTube Kids geeft ouders controle over kijkgedrag kids
di 5 feb. - 7:20
YouTube Kids is sinds vandaag (5 februari - Internet Safer Day) beschikbaar in België. Het gratis kanaal biedt een selectie aan kindvriendelijke filmpjes én ouderlijke controle. Want het internet mag dan al 'gevaarlijk' zijn, het is terzelfdertijd ook een leuke en leerrijke plek.
YouTube Kids is een kindvriendelijke versie van het grote YouTube, met educatieve en ontspannende filmpjes en muziek. Het werkt op basis van profielen volgens leeftijd. Per kind kan een apart profiel worden aangemaakt.
YouTube Kids kan je installeren op je smartphone, tablet of smart TV. De ouders kunnen kanalen (helpen) kiezen en de kijktijd van de kinderen beperken met een ingebouwde timer.
Toch nog ongepaste inhoud?
Ondanks de ingebouwde filters kan het gebeuren dat ongeschikte inhoud door de mazen van het net glipt. Als dat gebeurt, vraagt Google - de moedermaatschappij van YouTube - om de misbruiken te melden.
Wel reclame
YouTube Kids is gratis, maar er zijn wel advertenties. Die wordt wel beperkt tot 1 reclameboodschap per 15 minuten en er is geen reclame voor voeding, games, dranken en ook geen advertenties waarop kinderen kunnen doorklikken.
Uitproberen?
Je kan YouTube Kids downloaden via Google Play of iTunes.
peuter met tablet
Child Focus: stap in de goed richting
Child Focus is tevreden met de nieuwe app YouTube Kids. Woordvoerster Nel Broothaerts bij de collega's van VRTNieuws: “Wij vinden het zeker een stap in de goede richting. Helemaal waterdicht zal het nooit volledig zijn, maar het is in elk geval goed dat de grote spelers van de internetindustrie initiatieven nemen om inhoud op maat van kinderen aan te bieden.”
"Sowieso kan een applicatie nooit enige vorm van digitaal ouderschap vervangen," zegt Nel Broothaerts, "je zal hier als ouder altijd bewust mee moeten omgaan."
Safer internet day
Child Focus start vandaag, op “Safer internet day”, met een eigen website. Ouders, leerkrachten, beleidsmakers en IT-professionals kunnen er concrete initiatieven delen, die hopelijk als inspiratie kunnen dienen voor anderen,” zegt Nel Broothaerts.
Wees je bewust van welk beeld je van jezelf deelt
Child Focus s al enkele jaren erg actief voor een veilig internet voor kinderen. Dat betekent kinderen en jongeren beschermen tegen ongepaste inhoud, maar soms ook tegen zichzelf.
“We zien dat kinderen zichzelf steeds vaker online profileren en aan de wereld tonen via applicaties als TikTok of via vlogs. We moeten hen daarvan bewust maken: welk beeld delen ze met de wereld en welk beeld roepen ze daarmee op bij anderen," besluit Nel Broothaerts.