Uitbaters hotel of B&B al tevreden 1 jaar na opstart
ma 3 apr. - 10:33
We ondervroegen vijf uitbaters over hun startjaar: zakenhotel Mezzo in Beringen, hotel De Sjeiven dörpel in Maaseik, B&B's O-Lit in Beringen en Huize Briers in Bilzen en vakantiewoning Hof Ter Cauwe in Bocholt. En die zijn allemaal tevreden over hun startjaar. Ze zijn dan nog wel niet rendabel, maar kregen toch al heel wat volk over de vloer. En bovendien zijn de vooruitzichten voor dit jaar al beter dan het eerste jaar. Ze zien dat eerste jaar ook als een doorgroei-jaar.
Wie logeert er zo al in die nieuwe zaken ? Een zakenhotel als Mezzo krijgt uiteraard vooral zakenmensen over de vloer, zo'n 80 procent van het cliënteel. Maar ook kleine hotels en B&B's blijken zakencliënteel aan te trekken, vooral tijdens de week dan. Voor O-Lit zijn dat de zakenmensen van bedrijven op het industrieterrein in Beringen, maar bv ook klanten van de paardenkliniek in de buurt. De Sjeiven Dörpel krijgt tijdens de week ook zakenmensen en vertegenwoordigers over de vloer, niet alleen vanuit Maaseik, maar ook uit Nederland. En de bedrijfsleiders uit Bilzen en omgeving kenden Huize Briers al als bakkerij en restaurant, en die bedrijfsleiders brengen hun vaak buitenlandse klanten onder in de nieuwe B&B. Vakantiewoning Hof Ter Cauwe ziet vooral in de wintermaanden wat zakenclienteel over de vloer komen.
En uiteraard krijgen hotels en B&B's in Limburg ook fietstoeristen over de vloer, vooral dan in de zomermaanden en tijdens de weekends. Mensen uit Oost-en West-Vlaanderen, uit Antwerpen of Nederland die hier komen wandelen, fietsen en genieten van de Limburgse gastvrijheid.
En hoe maak je jezelf bekend als beginnende zaak ? Wel, velen zijn heel tevreden over het werk dat toerisme Limburg en toerisme Vlaanderen leveren. Ze hebben bv een advertentie gezet in de Limburg vakantiegids, of zijn ingestapt in één van hun promotiecampagnes, bv gericht op de Duitse markt. De meeste B&B's en hotels vinden ook dat je niet zonder booking.com kan, om zo je naam ook bv in een wijdere omgeving bekend te maken. Er is er één die het bewust niet heeft gedaan en dat is Peter van Huize Briers. Geen van alle maakt nu nog veel reclame, omdat ze ofwel een goede locatie hebben en zo volk lokken, ofwel omdat ze via mond aan mond reclame stilaan meer toeristen lokken.