Mijn elektrische fiets kan 70 km per uur!

maandag 29 april 2019 - 08:38
Opdrijven van een 'gewone' elektrische fiets gebeurt erg vaak. VRT.NWS nam de proef op de som en vroeg aan verschillende fietshandelaars of die een langzame, elektrische fiets konden aanpassen.

Zowat overal waar ze de vraag stelden, gingen fietsenmakers erop in. Nochtans is de praktijk verboden. En fietsenmakers weten dat. Maar een opgedreven elektrische fiets is soms meer dan 1000 euro goedkoper dan een speedpedelec en moet ook niet voldoen aan een reeks extra verplichtingen. Verleidelijk om er zo eentje aan te bieden wanneer de klant erom vraagt.

Veel handelaars doen het

Van de 6 winkels die ze in één dag lukraak bezochten, bleken er aanvankelijk maar liefst 5 bereid hen te helpen. Dat ging van het spontaan aanbieden om een opgedreven elektrische fiets te verkopen (zelfs zonder dat ze de vraag hadden gesteld), een voorstel om de fiets op te drijven tot 70 kilometer per uur (!) en een onmiddellijke "ja" op de vraag, met de waarschuwing dat het wel illegaal was. 

Twee types elektrische fietsen

De gewone (de zogenoemde e-bike), heeft een motortje dat je bij het trappen ondersteunt tot 25 km/u.  En er zijn de supersnelle speedpedelec. Veel duurder dan de gewone, maar ook veel sneller: je krijgt trapondersteuning tot 45 km/u.

De elektromotoren op de e-bike geven extra ondersteuning als je minder dan 25 kilometer per uur rijdt. Maar als je een beetje sneller wil trappen, valt het motortje stil, en zit je plots met een fiets van makkelijk 25 kilogram die je op eigen kracht moet voorttrappen. Frustrerend, vinden sommige fietsers blijkbaar.

Aan een opgedreven fiets is uiterlijk niets te zien

Hoe een legale e-bike verandert in een illegale speedpedelec

VRT.NWS bracht een elektrische fiets binnen om hem te laten opdrijven. Dat ging met een compleet onzichtbare, verborgen chip in de motor, die je naar believen kon aan- en uitzetten via één van de bestaande knoppen op het stuur van je fiets. Uiterlijk is er van de ingreep dus geen spoor te zien, de e-bike ziet er nog altijd volkomen normaal uit. Alleen heeft één van de originele functietoetsen op het stuur er een extra mogelijkheid bij gekregen: de fiets "gas" laten geven tot 45 km/u.

Het mag niet en het is gevaarlijk

Dat is meteen ook de waarschuwing van Vias (het vroegere Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid): zonder helm met een die snelheid de weg op, kan bij ongevallen zware letsels geven. Bovendien vernauwt volgens Vias bij een hoge snelheid het gezichtsveld: de fietser raakt in een soort tunnelvisie waardoor zij/hij de gevaren veel minder goed ziet aankomen.

En je rijdt ook met een illegaal voertuig rond, een e-bike die opgedreven is tot boven de 25 km/u is verboden op de openbare weg. 

Het héle verhaal kan je lezen op VRT.NWS.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!