Horeca had meer verwacht van twee dagen Ronde van Frankrijk
ma 8 jul. - 1:30
De start van de Ronde van Frankrijk was een mooie reclame voor de stad Brussel. Helaas hebben veel café's en restaurants daar niet mee van kunnen profiteren. In restaurant Monk was het over het algemeen heel rustig: "Vrijdagmiddag en -avond was het vrij rustig in het restaurant", vertelt uitbaatster Helena. "Zaterdag was het tijdens de Tour heel even wat drukker in de bar, maar eigenlijk hebben we niet genoeg klanten gehad."
Het Chicago café merkte dan weer wel een iets hogere opkomst in de ochtend, maar ook zij zagen hun omzetcijfers niet echt stijgen: "Wij hebben gemerkt dat er meer buitenlanders, vooral Amerikanen waren voor onze ontbijtformules. Zondag sprong er vooral uit. Ik denk dat de mensen de tijd genomen hebben om eens rustig te gaan ontbijten en te gaan eten voor de tweede etappe begon. Wij zijn enkel overdag open, dus we hebben dat niet zo gemerkt in onze cijfers."
Extra personeel
Bij restaurant Monk zijn ze teleurgesteld: "Wij hadden veel meer toeristen verwacht, want we hadden ook meer personeel laten komen. Maar dat was totaal niet nodig geweest. Ik denk dat heel veel toeristen vooral op en rond de grote markt zaten. De vaste klanten waren hier wel, maar er waren niet zo veel toeristen.
Weinig promotie
Dat de horeca niet veel klanten hadden, komt volgens restaurant Monk omdat er te weinig promotie is gevoerd: "We hadden misschien meer moeten verspreiden welke handelszaken de koers uitzonden. Er is te weinig rond de Tour gedaan."