Klanten in paniek door "sluiting" favoriete slagerij in Leuven

woensdag 12 juni 2019 - 15:45
Harald Scheerlinck
"Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren." Het was even schrikken voor trouwe klanten toen ze vanochtend de stickers op de etalage van slagerij "Rondou" in Leuven zagen. Gelukkig gaat het om een campagne van ondernemersorganisatie Unizo.

"We willen tonen dat lokaal winkelen loont", zegt bestuurder Danny Van Assche van Unizo. Met de actie wil de ondernemersorganisatie aandacht vragen voor lokale handelaars. Die kunnen zorgen voor een persoonlijke bediening of "beleving", vindt Unizo, "en betalen mee belastingen die gebruikt worden voor publieke voorzieningen." Volgens Van Assche kan je niet verwachten dat de leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt. "Laat staan dat die winkeluitbater je moeder, broer of nichtje als werknemer in dienst kan houden en betalen. En het gaat ook niet op om bij de winkelier in je buurt aan te kloppen voor sponsoring van je sportclub, als je er zelf nooit iets koopt waar die man of vrouw iets aan verdient."

Online kopen

Unizo wil zich niet verzetten tegen online kopen in het algemeen, maar wil consumenten bewust maken dat daardoor jaarlijks 5,5 miljard naar het buitenland verdwijnt, terwijl het mogelijk is om 40 procent van alle aankopen in lokale winkels te doen. "Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem. Wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen", zegt Van Assche. "Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart", aldus Unizo.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!