Blog: afscheid met traantjes?

vrijdag 22 juni 2018 - 17:28
Tien Vlaams-Brabanders mogen zich officieel Testrijder noemen. Een jaar lang gaan ze elektrisch rijden en hun wagen zo vaak mogelijk delen met vrienden of familie. Hun missie: schonere lucht, minder files en groene energie in Vlaams-Brabant. Ook reporter Kirsten Simons test twee weken lang dezelfde elektrische wagen.

Afscheid met tranen? Zo erg zou ik het nu niet stellen, maar het is toch met pijn in het hart dat ik de sleutel van de elektrische wagen moet teruggeven. Mijn laatste ritje, het deed toch wat, terug naar de garage in Aartselaar, wachtend op iemand nieuw die hem wil testen. Gek hoe snel je een wagen gewoon wordt. Er zijn natuurlijk heel wat voordelen aan een elektrische wagen: hij vervuilt niet, maakt geen geluid en rijdt echt wel heel fijn. En dan zijn er nog al die technische snufjes.

ProPILOT

Om te beginnen: het is natuurlijk een ‘automatic’ zoals ze zeggen. Niet schakelen, enkel gas geven en remmen, niet stilvallen: alleen voordelen dus. Waarom maken ze trouwens niet alle auto’s automatisch? Dan is er ook nog de E-pedal-functie. Als je die inschakelt remt je gaspedaal af wanneer je het loslaat. Je hebt dus maar één pedaal nodig, zeer handig, vooral als je file moet rijden.

De ProPILOT-technologie is echt wel heel aangenaam om te gebruiken. Het systeem kan sturen, vertragen, versnellen en remmen op de autosnelweg. De auto houdt dezelfde afstand tegenover je voorganger, remt dus af als die afremt en versnelt dan weer tot de snelheid die je zelf wilt. De auto filmt ook de witte lijnen op de autostrade, wijk je af van je baan dan stuurt de auto vanzelf bij. Je hoeft enkel je handen op het stuur te houden, voeten vrij. De auto rijdt dus bijna volledig autonoom, geweldig toch. Wel opletten dat je niet in slaap valt. 

Dode hoek

De gevaarlijke dode hoek, dat zijn de ruimten rond een voertuig die de chauffeur vanuit de auto niet kan zien. Er gebeuren heel wat ongevallen door, maar ook hier is iets op gevonden. In de zijspiegels gaat een rood lampje branden als er een ander voertuig in de dode hoek komt. De auto krijgt ook een waarschuwing wanneer een auto te dicht nadert, of als je zelf te snel invoegt. Je hoort dan een gepiep, handig. Maar soms hoorde ik het piepen zonder te weten waarom. Best verwarrend, maar het zal wel een reden gehad hebben.

En dan is er nog de parkeerassistent, eigenlijk is het geen assistent, hij doet het gewoon helemaal zelf. Een droom voor wie niet graag of niet goed parkeert. Ik geef toe, bij mij valt het parkeren best mee, maar toch wou ik het uitproberen. Het is wel wat ingewikkeld om de propilot park in te stellen, maar eens het zover is, is het vooral moeilijk om niet aan het stuur of de rempedaal te komen. Je moet de auto echt vertrouwen. De eerste keer dacht ik echt dat hij los in de auto achter me ging rijden en heb ik het rempedaal ingedrukt. De tweede en derde keer deed hij het perfect. Je auto vertrouwen heet dat dan.

 

Wat moet dat nu kosten?

Eigenlijk kan ik weinig negatiefs zeggen over de manier waarop de Nissan Leaf rijdt. Het is aangenaam rijden en ik voel me er erg veilig in dankzij alle nieuwe, technologische snufjes. Dat heeft natuurlijk een kostprijs: de auto kan je krijgen vanaf 32 000 euro, maar met alle opties zit je al gauw aan zo’n 40 000 euro. Niet niks natuurlijk.

Maar je spaart natuurlijk wel wat uit aan benzine of diesel. Stel bijvoorbeeld dat je 15 000 km per jaar aflegt. Het gemiddeld verbruik van een benzinewagen is 5 liter per 100  kilometer, aan 1,50 euro per liter zit je aan een bedrag van 1125 euro. Een elektrische wagen verbruikt ongeveer 15 kWh per 100 kilometer, het kost gemiddeld 0,25 euro per kWh, dan betaal je in totaal dus 560 euro. Toch de helft. Stel dan dat je je elektriciteit zelf opwekt met zonnepanelen, dan kost het je zelf  helemaalniets.

Dus...

Elektrisch rijden is sowieso de toekomst. Rijden met een elektrische wagen is beter voor het milieu. Als we de elektriciteit nu ook nog op een zuivere, milieuvriendelijke manier kunnen opwekken. Vraag is: hoe lang gaat zo een batterij mee? En vooral: je moet toch snel (na ongeveer 240 km) opnieuw laden, het duurt wel even en je verliest er tijd mee. Zeker als je een langere trip wil maken. Voor een autovakantie naar het zuiden zou ik een elektrische wagen sowieso niet aanraden. En dan is er natuurlijk de aankoopprijs... Maar stel dat de auto goedkoper was en ik er enkel woon-werkverkeer mee zou doen, ik zou hem kopen.

Een geluk voor mij, we keren terug naar ons vertrouwde Radiohuis in Leuven. De elektrische auto is weg, en ik kan weer met de fiets naar het werk: dat is nog het milieuvriendelijkste van al!

Uw Testrijder Kirsten

 

 

Lees ook:

https://radio2.be/vlaams-brabant/blog-twijfels-over-de-elektrische-wagen

https://radio2.be/vlaams-brabant/blog-elektrische-terugkeer-naar-belgie

https://radio2.be/vlaams-brabant/blog-elektrische-trip-naar-nederland

https://radio2.be/vlaams-brabant/blog-de-eerste-elektrische-rit

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!