Blog: Twijfels over de elektrische wagen

donderdag 14 juni 2018 - 10:38
Tien Vlaams-Brabanders mogen zich officieel Testrijder noemen. Een jaar lang gaan ze elektrisch rijden en hun wagen zo vaak mogelijk delen met vrienden of familie. Hun missie: schonere lucht, minder files en groene energie in Vlaams-Brabant. Ook reporter Kirsten Simons test twee weken lang dezelfde elektrische wagen.

Raar beestje

Het blijft voorlopig een raar beestje die elektrische wagen. Hybride wagens, die naast elektrisch ook nog op brandstof rijden, zie je al wat vaker. Maar puur elektrische wagens, dat blijft toch eerder de uitzondering. Volgens cijfers van Vlaanderen zijn er vorig jaar van januari tot december 1978 elektrische wagens ingeschreven. 9381 mensen schaften zich in 2017 een hybride wagen aan. In totaal werden 13 497 milieuvriendelijke wagens ingeschreven, daar horen dus ook nog de auto’s op aardgas bij. Ter vergelijking in 2015 waren het er 3388, in 2016 9126. Veel cijfertjes, ik weet het, maar het toont wel aan dat het aantal milieuvriendelijke wagens wel enorm toeneemt in Vlaanderen. Dat is een goede zaak, maar we zijn er nog lang niet.

Ook als je hem op de weg ziet, is de elektrische wagen blijkbaar een raar beestje. Dat merk ik als ik ermee rondrijd. Hoeveel mensen mij, of beter de auto, nastaren. Kinderen waarvan de mond openvalt: “waauw, een elektrische wagen, en die maakt geen lawaai!” De wagen is inderdaad muisstil, enkel als je hem in achteruit zet hoor je hem piepen. Maar stil is hij dus zeker, mensen horen hem niet aankomen. Dat merkte ik laatst nog toen ik een straat inreed. Een jongen ging met zijn fiets de straat op, hij keek niet, ging waarschijnlijk af op zijn gehoor en aangezien hij niks hoorde dacht hij dat alles ok was. Maar daar kwam ik met mijn elektrische wagen. Ik had hem gelukkig op tijd gezien.

Geluid?

Heel wat organisaties dringen er daarom op aan om elektrische wagens uit te rusten met een artificieel geluid om zo eventuele aanrijdingen te voorkomen. Het zou in Amerika vanaf 1 juli 2019 verplicht zijn, en ook Europa beraadt zich daarover. Zelf heb ik er een dubbel gevoel bij. We willen toch allemaal minder vervuiling, minder luchtvervuiling, daarom rijden we toch met een elektrische wagen? Maar geluid is ook een soort vervuiling. Wie zou niet blij zijn moesten de auto’s die dag in, dag uit, in zijn straat rijden dat geruisloos doen? Natuurlijk wil ik geen aanrijdingen, maar kunnen we dan met zijn allen niet gewoon wat beter opletten? Ik geef toe, ik ga ook op mijn gehoor af als ik met de fiets een straat indraai, maar ik wil me gerust aanpassen en wat meer rondkijken. Voor wat meer stilte in de stad, doe ik dat graag!

Sociale auto

Mensen zijn duidelijk wel geïnteresseerd in de elektrische wagen. Mensen spreken me op straat spontaan aan of als ik de wagen wil gaan opladen stellen ze allerhande vragen. Hoe lang moet zo iets opladen? Hoe ver kan je ermee rijden? Rijdt hij goed? Sommige mensen durven er ook voor uitkomen dat ze graag eens willen meerijden. Zo kreeg ik laatst een bierkaartje toegestopt met daarop naam en telefoonnummer van iemand die dolgraag eens wou meerijden.

Afgelopen weekend heb ik een vriend van mijn ouders met de elektrische wagen laten rijden. De man is grote fan van alles wat vier wielen heeft, weet bijgevolg veel over auto’s en had nog nooit met een elektrische auto gereden. Mogen rijden met de Nissan Leaf maakte zijn dag dus helemaal goed. En ik moet zeggen, hij was behoorlijk enthousiast: “Hij rijdt zacht, het is ongelooflijk dat hij geen lawaai maakt, hij trekt goed op, hij is zo ruim, ook de koffer is groot, mooi design ook.” Ik hoorde alleen maar positieve punten. “Ik zou niet twijfelen als ik van u was Kirsten.”

Twijfels?

Ik moet toegeven, nu ik er bijna twee weken mee rondrijd, ben ik de auto al helemaal gewoon. Ik rijd ermee van Korbeek-Lo naar de Reyerslaan in Brussel. Bij de VRT is een oplaadpunt, vlakbij me thuis is een oplaadpunt. Daar hoef ik me dus eigenlijk geen zorgen over te maken. De auto heeft ook tal van nieuwe snufjes die het rijden alleen maar veiliger en aangenamer maken. En niet onbelangrijk: ik draag mijn steentje bij voor propere lucht. Misschien heeft de vriend van mijn ouders gelijk en moet ik niet twijfelen. Alleen weet ik voorlopig niet wat me die elektrische wagen eigenlijk kost. Dat is voor een volgende keer.

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!