Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Hulpdiensten bellen koppel al maanden 's nachts wakker

di 8 mei - 8:40

Niet één, niet twee, maar 5 keer per nacht worden Daniël Vandendriessche (62) en zijn vrouw wakker gebeld. Ze krijgen dan een automatische boodschap te horen die duidelijk bedoeld is voor de hulpdiensten. Vermoedelijk is hun nummer per ongeluk in de verkeerde lijst terecht gekomen.
medewerkers op een alarmcentrale
© Archieffoto: VRT

"Het begon een paar maanden geleden. Meerdere keren per maand krijgen we 's nachts telefoon van de alarmcentrale Vlaams-Brabant", vertelt Daniël uit Denderhoutem. "We horen dan een automatische boodschap over het alarmpeil - bijvoorbeeld code rood of code oranje - of we horen hoe ze bijstand vragen van een ziekenwagen." De automatische boodschap wordt telkens herhaald, dus Daniël en z'n vrouw schrikken verschillende keren per nacht wakker.

Kastje naar de muur

Al maanden probeert Daniël om de telefoons te laten stoppen, maar hij wordt van het kastje naar de muur gestuurd. "Eerst belde ik naar de politie. Daar gaven ze mij als raad om de telefoon 's nachts uit het stopcontact te trekken, maar dat is voor ons geen optie. Bij de brandweer zeggen ze dat we onze provider moeten verwittigen, maar volgens Proximus kunnen ook zij mij niet verder helpen."

Foute databank

Intussen denkt Daniël te weten waar de vreemde boodschappen vandaan komen. "Telkens als het provinciaal medisch interventieplan in het westen van Vlaams-Brabant wordt afgekondigd, treden die automatische boodschappen in werking. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een zwaar ongeval of een brand." De telefoontjes houden het koppel meermaals per maand uit hun slaap. "Dit is enorm vervelend voor ons. In onze familie zijn er verschillende mensen op hoge leeftijd en wij staan als eerste contactpersoon op de lijst in noodgevallen. We moeten dus wel dag en nacht bereikbaar zijn."

De dienst noodplanning van de provincie is intussen op de hoogte van het probleem. Ze beloven zo snel mogelijk een oplossing voor Daniël en zijn vrouw. Vermoedelijk is er een cijfertje verkeerd ingevuld in de databank van telefoonnummers.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet