"We begrijpen het als mensen een operatie bij ons niet meer zien zitten"

donderdag 28 september 2017 - 09:19
UZ Gasthuisberg Leuven
Drie patiënten van het UZ Gasthuisberg in Leuven zijn blind geworden na een routine-operatie aan hun oog.

De drie patiënten met oogproblemen ondergingen een glasvochtoperatie, maar om nog onverklaarbare redenen trad een complicatie op, met blindheid tot gevolg aan het geopereerde oog. Een glasvochtoperatie is nodig bij patiënten met een aantal aandoeningen aan het netvlies zoals scheurtjes, littekenweefsel of gaatjes. Het risico op blindheid na zo'n glasvochtoperatie is iets kleiner dan 1 op 2000. 

De kans op complicaties is normaal gezien klein bij zo'n ingreep, maar nu is het toch zwaar fout gelopen. Drie keer zelfs. Het ziekenhuis vermoedt dat er een probleem is met de vloeistof die voor de operaties wordt gebruikt. "Het onderzoek loopt nog altijd. We hebben gisterenavond nog een vergadering gehad met een twintigtal collega's om de oorzaak te zoeken. Er zijn een paar pistes maar er is nog altijd geen duidelijk bewijs dat één van die pistes de juiste is. Het is onze plicht om de zaak grondig te onderzoeken en de juiste oorzaak te vinden", zegt Johan Van Eldere, hoofdarts van het UZ Leuven. 

Het UZ Gasthuisberg wil de patiënten die schade hebben geleden in ieder geval graag vergoeden. "Uiteraard kunnen wij het lichamelijke letsel niet meer goed maken. Dat is duidelijk. De financiële vergoeding gebeurt op basis van een expertenonderzoek. Die experten bepalen de graad van invaliditeit en dus de som geld die een patiënt ter compensatie krijgt."

Van Eldere begrijpt dat patiënten bang zijn om routine-ingrepen te laten uitvoeren na dit nieuws. "Dat is een zeer menselijke reactie. Mensen stellen zich vragen en twijfelen. Wij hebben al veel vragen gekregen. Dat zijn vooral patiënten die al zo een oogoperatie hebben ondergaan. Zij maken zich zorgen om hun herstel. Wie twijfelt kan contact met ons opnemen. Wij sturen iedereen door naar de juiste specialist. Als mensen liever geen ingreep bij ons laten doorgaan door het nieuws, dan hebben wij daar alle begrip voor", aldus Johan Van Eldere. 
 

 

 

 

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!