de inspecteur
Vliegen met Ryanair is als een t-shirt van 2€ kopen
do 27 feb. - 7:15
Sinds 27 februari vliegt de Ierse lagekostenmaatschappij ook op Zaventem. Zijn hun tickets echt maar half zo duur als bij de concurrentie. Want dat hadden ze beloofd, weet je nog wel.
Hoge verwachtingen
Dat Ryanair scherpe tarieven hanteert weten we al langer. De andere maatschappijen op Brussels Airport zagen de lagekostenmaatschappij dan ook niet graag komen. Toen het nieuws eind november bekend raakte, verklaarde Ryanair maar half zo duur te zullen zijn als concurrent Brussels Airlines.
Ze boden de tickets voor de eerste vluchten aan tegen spotprijzen: 19,99 per vlucht - niet eens genoeg om alle luchthavenkosten te betalen. Reken er dus niet op dat dat dagelijkse kost wordt op Zaventem. Uiteindelijk moet Ryanair evenveel luchthaventaksen betalen als de andere maatschappijen op Brussels Airport.
Altijd de goedkoopste?
Uit een steekproef blijkt dat Ryanair vaak wel, maar zeker niet altijd de goedkoopste tickets heeft. Vergelijken is dus de boodschap – en dat is met name bij Ryanair niet altijd een makkelijke klus. De maatschappij hanteert afzonderlijke toeslagen voor bagage, betalingsopties, zetelreservatie…
Weet ook dat de prijzen van vluchten online constant bijgestuurd worden (ook bij andere maatschappijen). Hoe meer mensen op een bepaalde vlucht klikken, hoe duurder die zal worden, zelfs al boekt er niemand. Ook dat maakt vergelijken er niet makkelijker op.
En het ethische aspect?
Voor de consument is de komst van Ryanair naar Zaventem een goede zaak: er is meer keuze en meer concurrentie.
Maar volgens professor Thierry Vanelslander, transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen, kun je vliegen met Ryanair vergelijken met spotgoedkope kleding uit Bangladesh.
Je betaalt misschien maar twee euro voor een T-shirt, maar je weet dat het gemaakt werd door kindarbeiders die bijna als slaven behandeld worden.
Ryanair is volgens hem nog altijd heel veeleisend voor z’n personeel. De meesten van hen vallen nog altijd onder het Ierse wetgeving en worden daardoor minder goed betaald en beschermd.
Nu Ryanair ook op de nationale luchthaven actief is, wordt dat één van de weinige punten waarop Ryanair het verschil kan maken met de andere maatschappijen. Het is nog maar de vraag of zo’n model echt duurzaam is voor de toekomst.