Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: radio2 middag in west-vlaanderen

radio2 middag in west-vlaanderen

Kortrijk gebruikt je gsm-gegevens voor marketing

wo 30 okt. - 5:44

Kortrijk meet sinds enkele maanden wie er naar de stad komt en wat die bezoekers doen. Het stadsbestuur doet dat op basis van cijfers van Proximus, dat zich baseert op de gsm's die zich op een bepaald moment in de binnenstad bevinden. De eerste cijfers, van afgelopen zomer, zijn nu bekend.
markt, Kortrijk, belfort, kramen
© Foto: Radio 2

In juni, juli en augustus kreeg Kortrijk welgeteld 1.799.336 bezoekers over de vloer, of gemiddeld 19.558 bezoekers per dag. Dat blijkt uit de eerste metingen van telecomprovider Proximus.

“Bezoekers betekent: niemand die hier studeert, werkt of woont, maar enkel de mensen die hier komen om te shoppen of om iets te beleven”, legt schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester) uit.

Privacy?

Het heeft een poos geduurd vooraleer de eerste meting kon worden uitgevoerd, want de Privacycommissie heeft met argusogen naar het project gekeken. Maar toen bleek dat  privacyvoorwaarden gegarandeerd waren, werd de eerste meting uitgevoerd .

Het gaat dus om cijfers die worden geleverd door de telecomprovider Proximus die kan tellen hoeveel gsm’s zich op welk moment in een bepaald gebied bevinden van de Kortrijkse binnenstad. Die cijfers worden dan geëxtrapoleerd zodat de stad een globaal beeld krijgt, ook van mensen die niet via Proximus bellen.

Kostprijs: 40.000 euro

Volgens schepen van Economie Vandendriessche levert de meting heel waardevolle data op die gebruikt zal worden om de economie en het toerisme in zijn stad op te krikken. Het is een nulmeting, een eerste meting dus. Vanaf nu zullen er elk kwartaal dergelijke cijfers beschikbaar zijn. 

Jaarlijks betaalt de stad Kortrijk 40.000 euro aan Proximus voor de info, maar het geld is goed besteed. “Want naast het aantal kunnen we ook de nationaliteit, de herkomst per provincie en zelfs de gemeente achterhalen. Als we deze cijfers combineren met data van het Visa- en/of Bancontactgebruik, weten we waar het geld wordt besteed en waarom mensen naar onze stad komen. Of welk evenement de bezoekers naar hier heeft gelokt”, zegt schepen Vandendriessche. 

Braderieën en festivals

Na de eerste meting vallen er al enkele zaken op: de braderieën lokken nog altijd veel volk naar Kortrijk; de topdag was Pinksterzondag met bijna 49.000 bezoekers. Normaal gezien komen er wel weinig mensen naar Kortrijk op een gewone zondag. 

Als we kijken naar de herkomst van de bezoekers, zien we dat 76 procent van het totaal aantal Belgische bezoekers uit West-Vlaanderen, 4,82 procent uit Henegouwen en Antwerpenaren maken slechts 1,53 procent van het aantal bezoekers uit. 

Daarnaast blijkt bijna de helft van de buitenlandse bezoekers uit Frankrijk te komen. Nederland komt op een tweede plaats met 14 procent of 10.686 bezoekers. Onze noorderburen kwamen vooral naar Kortrijk voor de festivals Alcatraz en Kamping Kitsch. 

“Met deze info kan je aan de slag als schepen van Economie en met je citymarketing” , vindt schepen Vandendriessche. “Keuzes worden nu nog veel meer gebaseerd om concrete cijfers en minder op buikgevoel”.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet