Opnieuw meer bezoekers voor Theater Aan Zee in Oostende

zondag 11 augustus 2019 - 17:28
Luc Vanhauwaert
Opnieuw meer bezoekers voor Theater Aan Zee in Oostende
Foto's: Theater Aan Zee
Afgelopen weekend werd een punt gezet achter Theater aan Zee 2019, ofwel 10 dagen theater op verschillende locaties in Oostende. De organisatoren hadden zelfs het Kursaal ingeschakeld als speelplek, omdat ze vinden dat ook mensen die niet gereserveerd hebben er nog bij moeten kunnen, maar het aantal bezoekers steeg met 10 procent en dat betekende opnieuw volle zalen.

Een stijging van het aantal bezoekers met 10%, dat mocht Theater Aan Zee dit jaar noteren. Het is bijna grappig dat de poging om de deuren nog meer open te stellen niet echt geholpen heeft: er kwamen gewoon nog meer mensen. Het Kursaal was voor het eerst ingeschakeld, maar ook die grote zaal raakte vol. 

1.400 man, met een staande ovatie voor een sociaal-artistiek project. Dat was nog nooit gezien in het Kursaal

Luc Muylaert, bezieler Theater Aan Zee

Indrukwekkende cijfers

740 voorstellingen in tien dagen op 57 locaties. Tien procent meer bezoekers. Dat brengt het totaal op 67.000 verkochte tickets. Als je er de gratis voorstellingen bij rekent, dan kom je aan 180.000 mensen en er waren 2.000 pasjes, die waren bedoeld voor artiesten en medewerkers. Het zijn indrukwekkende cijfers. Festivaldirecteur Luc Muylaert is een gelukkig man.

Twee hoogtepunten

Hoogtepunten kiezen uit zoveel voorstellingen is uiteraard niet te doen, maar Luc Muylaert was toch geraakt door "Marinus", het stuk dat Oostendenaar Sebastien Dewaele ("Steventje" uit "Eigen Kweek") bracht over de geschiedenis van de kapers, zoals die leefden in de 17de en 18de eeuw in Oostende. Dewaele speelde het op een scheepswerf, op de Oosteroever van Oostende. Muylaert kreeg ook kippenvlees toen hij vaststelde dat de nieuwe locatie: het Kursaal, helemaal volliep voor sociaal-artistiek theater. "Zo'n theater is nog nooit vertoond in het Kursaal en het draaide uit op een staande ovatie", zegt Muylaert. 

Curator 2020 bekend

Traditioneel wordt op het einde van een editie de curator van de volgende editie bekendgemaakt. Dat is de vrouw of man die haar of zijn stempel mag drukken op de volgende editie, een thema mag uitkiezen, een programma mag samenstellen in samenwerking met de organisatie en de artiesten. Het is Caroline Pauwels geworden, de rector, zeg maar de baas van de VUB, de Vrije Universiteit Brussel. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!