Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Proefproject met 112 wordt stopgezet

vr 18 jan. - 7:40

Het proefproject waarbij West-Vlaamse bellers een keuzemenu met cijfers krijgen als ze de noodnummers 112, 101 of 100 bellen, is stopgezet. Het bleek onder andere dat er problemen zijn met vaste telefoons die nog met een draaischijf werken. Het gaat over heel weinig toestellen. Maar de directie van 112 wil geen enkel risico nemen en zet het proef­project stop.

Een keuzemenu werkt niet bij oude telefoontoestellen

Sinds 1 oktober 2018 is voor de noodnummers een keuzemenu ingevoerd in de provincies West-Vlaanderen en Namen. En die beslissing heeft gevolgen voor een aantal Proximus klanten die nog bellen met een heel oud toestel. 

Oude telefoontoestellen, bijvoorbeeld modellen met een klassieke draaischijf, werken nog met pulskiezen. En die toestellen zijn niet uitgerust met IVR technologie.Ze zijn dus niet compatibel met een keuzemenu via een computerstem. En dat is een probleem. Want daardoor kunnen mensen met zo'n toestel geen contact meer maken met het noodnummer. 

Er zijn heel weinig mensen die met dat probleem te maken hebben maar de directie van 112 wil geen enkel risico nemen. Het proefproject wordt stilgezet. Dat staat in Het Nieuwsblad. 

Keuzemenu is (tijdelijk) stopgezet

De beller moest kiezen of hij de brandweer of ambulance (“druk 1”) nodig had, ofwel de politie (“druk 2”). Het keuzemenu is ingevoerd omdat het ervoor zou zorgen dat mensen sneller geholpen worden. Je kon altijd dezelfde keuze maken. Of je nu naar 100, 101 of 112 belt. Er was altijd de keuze voor brandweer of ambulance of de politie. Als je keuze gemaakt was, werd je rechtstreeks met de juiste noodcentrale doorverbonden.

Maar omdat het keuzemenu niet met zekerheid voor elke burger werkt, wordt het nu stopgezet. Het is nog niet duidelijk of het opnieuw zal worden opgestart en of het dan ook in andere provincies uitgerold zal worden. Het ging sowieso om een proefproject van drie maanden. De resultaten zouden sowieso nog geëvalueerd worden. 

Gratis Proximus testnummer

Om dat probleem op te lossen, had Proximus alvast een speciaal telefoonnummer ontwikkeld waar klanten naar konden bellen om te testen of hun toestel IVR compatibel is of niet.

  • Bel het gratis testnummer 0800 22 123.
  • Kies de 1 zodra de ingesproken boodschap je daarom vraagt.

 

Hoor je daarna de bevestigingsboodschap? Dan zijn de noodnummers nog steeds bereikbaar met je huidige toestel en hoef je verder niets te doen.

 

Hoor je geen bevestigingsboodschap? Dan is je toestel niet compatibel en lukt het met jouw huidige toestel niet meer om de noodnummers te bereiken.

In dat geval raadt Proximus aan om zo snel mogelijk een nieuwe vaste telefoon te kopen dat wel IVR-compatibel is. In principe zijn alle recente toestellen compatibel. 
 

Geen probleem voor Telenet klanten

Als je klant bent bij Telenet is er geen enkel probleem. Het netwerk van Telenet ondersteunt enkel toestellen die met IVR zijn uitgerust. Telenet heeft veel later dan Proximus een netwerk uitgebouwd. En dus zitten de voorzieningen voor de oude telefoontechnologie niet meer in het netwerk. 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet