radio2 middag in west-vlaanderen
Recordaantal zeezoogdieren in de Noordzee
wo 17 apr. - 10:48
Onderzoekers van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen voeren op geregelde tijdstippen observaties uit vanuit de lucht. De bedoeling van die observatievluchten is om vervuiling op te sporen, maar ook om het leven op zee te monitoren. Er zijn al enkele jaren meer bruinvissen in onze contreien, maar vanuit de lucht kan de soort veel beter gevolgd worden, zegt Kelle Moreau van het Koninklijk Belgisch Instituut voor de Natuurwetenschappen.
Lokale populatie
"We merken inderdaad dat er almaar meer bruinvissen worden gezien en ook dat ze zich bij ons zijn beginnen te voortplanten. We kunnen dus echt van een lokale populatie spreken. Bruinvissen zijn dolfijnachtigen, maar het zijn kleine dieren en ze maken geen acrobatische sprongen uit. Vanop een schip, zeker wanneer er wat golven staan, zijn ze daarom heel moeilijk te spotten. Vanuit het vliegtuigje kan je hen wel heel goed volgen", zegt Moreau.
Vervuiling opsporen
Maar de observatievluchten monitoren niet alleen het mariene leven. Ze sporen ook actief vervuiling op die het gevolg zijn lozingen van olie of van andere schadelijke stoffen. Lozingen gebeuren niet altijd met kwaad opzet, benadrukt Moreau. Soms zijn ze het gevolg van een scheepsongeluk. Daarvan was er vorig jaar gelukkig geen sprake. Er werden wel 16 andere gevallen van vervuiling opgemerkt. In één geval kon de olievlek ook gelinkt worden aan een schip dat dan ook een boete kreeg.
73 schepen betrapt
Daarnaast meten de vliegtuigjes tijdens hun observatievluchten de samenstelling van de rookpluimen van schepen. In de Noordzee gelden namelijk strengere normen voor het zwavelgehalte in de brandstof. Schepen die de Noordzee binnenvaren moeten daarom verplicht van brandstof wisselen. Maar sommigen doen dit niet en stoten hun teveel aan zwavel uit. Zo'n zwavelwolk kan vanuit de lucht een stuk makkelijker opgespoord worden.
"Vroeger kon men eigenlijk overtredingen enkel vaststellen door fysieke controles van de brandstof in havens", zegt Moreau. "Nu kan men met een speciaal meettoestel, een zogeheten sniffer sensor (een ruikende sensor) de verdachte schepen al op zee identificeren en rapporteren aan de havens van bestemming. Daar kan men dan een veel gerichtere controle uitvoeren op die schepen en hun brandstof." Tijdens de controles vorig jaar zijn 73 schepen betrapt op het illegaal uitstoten van zwavel. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2017.