Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: radio2 middag in west-vlaanderen

radio2 middag in west-vlaanderen

Te voet of met de fiets naar school? High five!

vr 21 sep. - 10:41

Naar school gaan op een veilige, plezante manier én er dan nog eens voor beloond worden ook. Het kan binnenkort in Harelbeke! Want op heel wat verkeersveilige routes van en naar school worden er High Five-palen geplaatst. Door te "high fiven" tegen de paal, sparen de leerlingen punten en kunnen ze per semester een beloning krijgen.

De leerlingen worden beloond omdat ze de auto dus links laten liggen. "Als je met de fiets, de step, te voet of met de rolschaatsen of het skateboard naar school komt, dan krijg je punten. En daarmee kan je dan een cadeautje kopen", vertelt leerling Milan.

Polsbandje registreert

Elke high five wordt geregistreerd door een elektronisch polsbandje die de leerlingen dragen. Met dit project wil het stadsbestuur het autoverkeer in de buurt van de scholen doen dalen en tegelijkertijd meer kinderen doen bewegen. "Het is bovendien ook echt plezant voor de kinderen", zegt Luc Byttebier, directeur van de centrumschool in Harelbeke. "Ik hoor alvast zeer positieve reacties bij de kinderen. Ze zijn dus echt van plan om te voet of met de fiets naar school te komen. Ze kunnen hun eigen punten bijhouden op een speciale app. Na verloop van tijd hebben ze recht op een cadeautje. Dus ze zien dat wel helemaal zitten om daaraan mee te werken."

Per high five krijg je een punt. Na verloop van tijd kunnen ze dan een cadeautje kiezen.

— Directeur Luc Byttebier

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet