5 voedingswaren tegen een ijzertekort

vrijdag 7 januari 2022 - 14:45
geeuw
IJzertekort komt vaak voor en is de oorzaak van heel wat ongemakken zoals futloosheid en hoofdpijn. Een tekort aan ijzer op een natuurlijke manier aanvullen? Zet regelmatig één van deze 5 voedingswaren op het menu.

Kippenlever

Als je kippenlever eet, krijg je snel ijzers en vitamines binnen. Geen fan van lever, dan is er gelukkig het...

Ei

Eet je graag een eitje bij je ontbijt? Weet dat er veel ijzer in zit. Eieren vormen een natuurlijke bron van verschillende voedingsstoffen. Zo bevat ei naast ijzer ook vitamine D, A en B12 en B2.

Tofu

Als vegetariër kan je snel last hebben van ijzertekort. Door tofu te eten, kan je dit voorkomen! Breng tofu op smaak met een sausje of bak het in de pan.

Rundvlees

Rundvlees is gezonder dan je denkt. In één stuk vlees zit 20% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer. Teveel rood vlees eten, is uiteraard niet gezond. Hou het bij 500 gram of minder per week.

Witte bonen

Witte bonen worden vaak vergeten. Nochtans zit er evenveel ijzer in witte bonen als in rundvlees. Probeer zeker eens dit receptje van Jeroen Meus.

En spinazie dan?

Er werd lang gezegd dat spinazie een ware ijzerbom zou zijn. De groente bevat inderdaad veel ijzer, maar jammer genoeg neemt ons lichaam maar weinig op van deze ijzersoort! Je gaat dus beter voor een van bovenstaande opties.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!