radio2 middag in antwerpen
Antwerpenaar ergert zich aan vele werven
do 4 mei - 9:09
Ruim 2200 klachten kwamen er in 2016 bij ombudsvrouw Karla Blomme terecht. Het gaat dan onder andere over de werking van de stedelijke diensten, de lokale politie en brandweer, het OCMW. De diensten zelf behandelen de klachten van inwoners eerst zelf, maar als er geen oplossing komt, komen ze vaak bij de ombudsvrouw terecht. Zij slaagt erin drie vierde van die klachten uiteindelijk op te lossen.
Zo zijn er wel wat klachten over de tijdelijke parkeerverbodsborden, die je moet aanvragen als je verhuist. Sinds vorig jaar kan je die alleen maar digitaal aanvragen en daar hebben veel mensen het moeilijk mee. Ook over de vele werven die er op dit moment in de stad zijn, krijgt ombudsvrouw Blomme klachten. 'Maar de stad kan niet alle klachten en problemen hierover oplossen, omdat er veel gewerkt wordt voor andere opdrachtgevers zoals het Vlaams Gewest en de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) die de voorbereidingen voor de Oosterweelverbinding doet. Het is ook voor mij vaak een kluwen om uit te vissen bij wie je moet zijn,' zegt Blomme.
De ombudsdienst in Antwerpen bestaat al 26 jaar. In 1991 was Antwerpen de eerste Belgische gemeente die een ombudsman aanstelde.