Goederenspoor langs Albertkanaal en in de haven ook voor personenvervoer?

dinsdag 14 mei 2019 - 12:30
Anneke Hermans
Open VLD en PVDA willen mensen langs het goederenspoor vervoeren langs het Albertkanaal en in de haven.
Foto: Belga
Waarom gebruiken we het goederenspoor in de haven van Antwerpen niet ook om mensen te vervoeren? Dat is een idee van Peter Mertens, lijsttrekker voor de federale verkiezingen voor PVDA, om het mobiliteitsprobleem in en rond de haven aan te pakken. Ook bij Open VLD doen ze een soortgelijk voorstel. Zij willen het goederenspoor langs het Albertkanaal openstellen voor personenvervoer.

Mobiliteit is een veelbesproken onderwerp tijdens de komende verkiezingen en dan vooral de problematiek errond. Bij PVDA hebben ze een idee klaar om het mobiliteitsprobleem rond de haven van Antwerpen op te lossen. “In de haven werken zo’n 60 000 mensen die vaak niet op het werk geraken met het openbaar vervoer”, stelt Peter Mertens van PVDA. Om dat probleem op te lossen, wil hij de treinsporen gebruiken die nu al in de haven liggen. Deze worden nu uitsluitend gebruikt om goederen te vervoeren. “We zouden op die sporen een soort van lightrail kunnen inzetten die ook mensen vervoert en ze zo gemakkelijk op hun werk brengt.”

Kanaaltrein

Ook bij Open VLD doen ze een soortgelijk voorstel. Zij willen mensen via het goederenspoor langs het Albertkanaal vervoeren. Die spoorlijn loopt van de industriezone Wolfstee in Herentals over de linkeroever van het Albertkanaal helemaal tot in Tessenderlo en Ham in de provincie Limburg. “Elke dag werken er zo’n 15 000 mensen in die bedrijven die niet op hun werk geraken met het openbaar vervoer”, zegt Frank Wilrycx (Open VLD), burgemeester van Merksplas. “Daarom gebruiken ze vaak de auto en dat zorgt voor lange files op de E313, maar ook in de dorpskernen van de gemeentes die daar langs liggen. Door mensen via het goederenspoor te vervoeren, zouden we die gemeentes kunnen ontlasten.”

Volgens het voorstel zou er via dat goederenspoor een kleine trein – de kanaaltrein -  kunnen rijden die tot honderd passagiers kan vervoeren en dat vooral tijdens de spits en bij ploegenwissels. Volgens Wilrycx is de investering beperkt. “Het spoort ligt er tenslotte al en kruist nergens grote wegen. Alleen moeten op enkele plaatsen perrons worden aangelegd.  Met De Lijn kunnen afspraken gemaakt worden om treinreizigers vanuit het station in Herentals naar die kanaaltrein te brengen. Maar ook aan de E313 zijn grotere haltes met parkings mogelijk.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!