Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

10 vragen & antwoorden over garantie

wo 6 nov. - 8:50

Deze week pakt Inspecteur Decaluwé allerhande garantieproblemen aan. Problemen die jullie ons aangekaart hebben en vragen die jullie ons gesteld hebben. Hier vind je alvast het antwoord op 10 veel voo
10 vragen & antwoorden over garantie

Deze week pakt Inspecteur Decaluwé allerhande garantieproblemen aan. Problemen die jullie ons aangekaart hebben en vragen die jullie ons gesteld hebben. Hier vind je alvast het antwoord op 10 veel voorkomende vragen over garantie.

1. Moet ik de originele verpakking bewaren om garantie te kunnen krijgen?

Nee. Je kan je garantie niet verliezen als je de oorspronkelijke verpakking niet meer hebt. Laat je daarmee niet afwimpelen. Dat argument druist regelrecht in tegen de wet.

2. Mijn grasmaaier heeft het na amper twee maanden begeven, maar ik ben mijn kasticket kwijt. Kan ik dan nog op de garantie rekenen?

Neen. Als je geen enkel document kan voorleggen waaruit blijkt wanneer je iets hebt gekocht, dan kan je er geen waarborg voor krijgen. Dus: zorg ervoor dat je een kasticket, factuur, stempel of ander aankoopbewijs meekrijgt. Kastickets op glanspapier kun je beter kopiëren, want die worden na een tijdje onleesbaar. Let wel op: ook een rekeninguittreksel is een document dat kan bewijzen dat je een bepaald product hebt gekocht.

3. Wat met een product, stel een tablet, die je als extra hebt gekregen bij de aankoop van, bijvoorbeeld, een televisie. Geldt ook op de tablet de wettelijke garantie?

Ja. Ook op de tablet geldt de gewone garantie van twee jaar. Maar stel dat je een product krijgt, gewoon omdat je een winkel bezoekt, niet omdat je iets koopt, dan geldt de garantie niet.

4. Wat met producten die je in de solden koopt. Geldt ook dan de garantie?

Ja. De garantiewet dekt de gebreken van consumptiegoederen die een beroepsverkoper verkoopt aan een consument. Of dat nu tijdens de solden gebeurt of op een ander tijdstip, maakt niets uit.

5. Wat met tweedehandsproducten. Geldt daar ook een wettelijke garantie?

Ja. De wet voorziet hier een waarborg van minstens een jaar. Probleem: het is niet altijd makkelijk om in zo'n geval aan te tonen dat een eventueel defect al bestond bij de levering. Meestal zal je dus tevreden moeten zijn met de commerciële garantie de verkoper (soms) biedt. Over het algemeen enkele maanden.

6. Klopt het dat ik enkel tijdens de eerste zes maanden na aankoop zeker ben dat het product kan omgeruild of hersteld worden?

Ja. En niet enkel moet je het defecte product kunnen inruilen of laten herstellen. Je hebt ook recht op een vervangtoestel.

7. Indien ruilen of herstellen niet kan, biedt de verkoper wel eens een waardebon aan. Moet je die aanvaarden?

Nee. Als een product niet meer beschikbaar is en het dus niet kan vervangen worden én als het ook niet kan worden hersteld of als dat te duur zou zijn, is er maar één oplossing: het geld teruggeven. De verkoper mag wel een percentage van de prijs aftrekken volgens het gebruik dat je intussen van het product hebt gemaakt.

8. Tegenwoordig krijg je heel vaak het aanbod om een extra garantie af te sluiten, meestal tegen een bepaalde prijs. We spreken dan van een commerciële garantie. Goed idee?

Bezint eer ge begint, is hier de boodschap want die extra verzekeringen zijn vaak behoorlijk duur. De commerciële garantie krijg je van de winkel, de invoerder of de fabrikant. Deze garantie moet extra voordelen bieden bovenop de wettelijke garantie. Veel winkels wekken de indruk dat de commerciële garantie vanaf de eerste dag ingaat en dat er geen rekening wordt gehouden met de wettelijke garantie. Dat klopt natuurlijk niet: de wettelijke garantie geldt altijd! Let er dan ook altijd op dat de duur van de bijkomende garantie vermeld staat.

9. Als een aankoop meer dan twee jaar oud is, kan ik dan nog altijd terug naar de winkel met mijn defect artikel?

Ja. Op verborgen gebreken staat geen tijdslimiet. Twee jaar na de aankoop loopt de dekking door de wettelijke garantie af. Vanaf dan gelden de regels over de garantie tegen verborgen gebreken. De koper moet kunnen bewijzen dat het product een gebrek vertoont dat is ontstaan vóór de verkoop. Dat is niet eenvoudig na twee jaar. Maar kan hij dat, dan mag hij een prijsvermindering of de ontbinding van de verkoopovereenkomst eisen. Vervangen of gratis herstellen is nu geen optie meer.

10. Geldt de wettelijke garantie ook voor spullen die ik voor mijn beroep heb gekocht?

Nee. Goederen die je aangeschaft voor je beroepsactiviteit (en waar je dus een factuur met btw-nummer voor hebt gekregen) vallen niet onder de wettelijke garantie. De commerciële garantie van de winkel of fabrikant en de garantie tegen verborgen gebreken blijven wel gelden.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet