Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

5.000 mensen wachten nog steeds op terugbetaling verkeersboete uit 2018: "Het is een schande"

wo 22 jan. - 7:01

Sinds maart 2018 is er een nieuwe website om je verkeersboete te betalen. Direct na de lancering loopt het mis. Het systeem doet sommige mensen twee keer betalen, maar ook wie zelf per ongeluk twee keer betaalt of een fout bedrag overschrijft, wordt niet automatisch terugbetaald. De Inspecteur kaart het probleem al in het voorjaar van 2019 aan. De overheid belooft de terugbetalingen in orde te maken. Maar nu blijkt dat er nog altijd mensen op hun geld wachten.

"Het is een schande" 

Een aantal luisteraars van De Inspecteur is ten einde raad. Ze hebben het afgelopen anderhalf jaar tevergeefs geprobeerd om een antwoord te krijgen op de volgende vraag: "Wanneer krijgen wij ons geld van die verkeerd of dubbel betaalde boete terug? We hebben bij alle mogelijke diensten aangeklopt. Niemand kan ons helpen."

De luisteraars vinden het vervelend dat ze hun centen niet terugkrijgen. Maar het is vooral het gebrek aan informatie dat hen frustreert. Luisteraar Sam vat het mooi samen. "Natuurlijk wil ik mijn 125 euro graag terug. Ik kan leuke dingen met dat geld doen. Maar het gaat me hier vooral over de houding van de overheid. Hoe kan het nu dat je er niet in slaagt om je burgers op een correcte en efficiënte manier te informeren?

Als je als burger een boete te laat betaalt, weetde overheidje direct te vinden. Maar als ze zelf moet terugbetalen, mag datjaren aanslepen.

— Luisteraar Sam

"Elke terugbetaling wordt onderzocht" 

Edward Landtsheere van de overheidsdienst justitie heeft begrip voor de klachten. "Het is normaal dat de mensen het niet leuk vinden dat ze zo lang moeten wachten. Wij vinden dat ook jammer. Maar het is nu eenmaal zo dat we voor deze dossiers nog onderzoeken of alle terugbetalingscriteria voldaan zijn." 

Sinds 2018 zijn de federale overheidsdiensten financiën en justitie en de federale politie digitaal aan elkaar gekoppeld. Daardoor beschikken de diensten over juiste en volledige informatie over elke burger. Als er een vraag is voor een terugbetaling van een verkeersboete, dan gaan we eerst controleren of de burger nog openstaande schulden heeft. Denk bijvoorbeeld aan een onbetaalde verkeersboete uit het verleden. Als er schulden zijn, dan zal dat bedrag afgehouden worden bij terugbetaling." 

Die controle gebeurt tegenwoordig standaard als je als burger om een terugbetaling van een verkeersboete vraagt. De controle gaat meestal vlot en dan volgt een terugbetaling snel. Maar er zijn nu eenmaal ingewikkelde dossiers waar extra controle nodig is en dan duurt het ook langer vooraleer je weet of je recht hebt op een terugbetaling. 

"De 5000 dossiers die al aanslepen sinds 2018, zullen in de loop van de komende maanden behandeld worden. We onderzoeken de aanvraag tot terugbetaling samen met de politie en het parket. Maar je moet weten dat er elke maand ook 500 recente dossiers bijkomen waar ook bijkomend onderzoek voor nodig is. We kunnen die achterstand dus niet in één keer wegwerken." 

We gaan nooit zomaar over tot een terugbetaling. We gaan altijd kijken of je als burger nog een openstaande schuld hebt. Als dat zo is, dan houden we dat verschuldigdebedrag uiteraard in

— Edward Landtsheere

"Burgers moeten duidelijke informatie krijgen"  

Heel veel mensen klopten de voorbije maanden en jaren ook aan bij de federale ombudsdienst. In de hoop dat die een doorbraak zou kunnen forceren. 

De ombudsdienst doet z'n best om de vragen van burgers zo goed mogelijk te beantwoorden. Maar dat is niet altijd evident omdat de ombudsdienst zelf ook weinig informatie krijgt over specifieke dossiers. Ombudsvrouw Catherine De Bruecker vindt dat de overheid daar ook steken laat vallen. "De grootste klacht is het gebrek aan informatie. Het is niet omdat een dossier vastzit, dat de overheid de mensen niet meer moet informeren." 

"Wij hadden de voorbije maanden intensief contact met de dienst verkeersboetes. Dat waren positieve en constructieve gesprekken. We weten ondertussen ook dat er een derde terugbetalingsgolf aankomt. Binnenkort krijgen we daar meer informatie over. Uiteraard communiceren we dat dan aan iedereen die bij ons een dossier heeft lopen."

De ombudsdienst benadrukt wel dat de automatische terugbetaling sinds april 2019 vlotter loopt. "De dienst ging aan de slag met onze aanbevelingen om de situatie te verbeteren. We krijgen weinig klachten sinds de softwareproblemen voor de automatische terugbetaling opgelost werden."  


Geen klachten meer over de QR-code

Tegenwoordig kan je een verkeersboete ook betalen via een QR-code. Die staat op de boete. Je scant die in met je smartphone en op die manier kan je de boete betalen. 

Het systeem kende aanvankelijk wat kinderziektes maar die problemen zijn ondertussen van de baan. Dat bevestigt ook woordvoerder Edward Landtsheere. "We krijgen geen klachten meer over dat systeem. En we merken ook dat heel veel mensen op die manier hun boete betalen. Het systeem is een succes." 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet