Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

6% minder klachten bij ombudsdienst voor energie: "Toch zitten nog veel klanten vast in te dure stroomcontracten”

ma 18 jan. - 7:00

Uit de eerste cijfers die Federale Ombudsdienst voor Energie vandaag voorstelt bij De Inspecteur blijkt dat er vorig jaar minder klachten zijn ingediend. "De energieprijzen waren historisch laag en dat heeft zijn effect", zegt ombudsman Eric Houtman. "Al zouden energiebedrijven meer moeite kunnen doen om klanten te informeren over die lage prijzen."

De federale Ombudsdienst voor Energie heeft in 2020 in totaal 6.639 klachten ontvangen. Dat is een daling van zes procent tegenover 2021. "Wanneer energieprijzen niet stijgen, worden klanten minder verrast door hogere energiefacturen bij ongewijzigd energieverbruik, wat dus aanleiding geeft tot minder klachten."

Oude, dure contracten

Minder klachten klinkt in eerste instantie positief. Maar volgens ombudsman Eric Houtman zitten toch nog teveel klanten vast in dure contracten. "Uit recente studies blijkt dat verschillende leveranciers nog altijd niet de moeite nemen om klanten te informeren over voordeligere tarieven. Ze laten slapende contracten stilzwijgend verlengen." Daardoor betalen mensen nodeloos dure prijzen voor hun stroom.

"Gelukkig is er intussen een initiatief tussen de ministers van Energie en de energieleveranciers om daar actiever aan te werken. Het is dus nog even afwachten of de energieleveranciers die belofte zullen nakomen."

Klachten over deur-aan-deurverkoop zijn door corona vervangen door klachten over televerkoop.

— Eric Houtman, Ombudsman voor Energie

Klikken is bevestigen

Door de coronacrisis en de lockdown stopten veel energiebedrijven (tijdelijk) met deur-aan-deurverkoop. Daardoor is ook het aantal klachten over die verkooppraktijken verminderd. "Maar er zijn meer klachten over televerkoop. Potentiële klanten worden opgebeld en vaak naar hun computer geleid om daar via enkele klikken een nieuw contract aan te gaan." Klanten krijgen vervolgens onmiddellijk een bevestiging van de leverancier, maar beseffen vaak niet dat ze zijn overgestapt.

"Ook bij die televerkoop heb je een herroepingstermijn van 14 dagen waarin je het contract kosteloos kan annuleren. Dit kan telefonisch, maar je vraagt best altijd een schriftelijk bewijs via mail," raadt Houtman aan.

Blijf vergelijken

Heb je vorig jaar je energiecontract niet herbekeken, dan is het zeker de moeite om dat nog te doen. "Je kan dat makkelijk doen via de V-test van de VREG. Maar ook leveranciers zouden hier een actievere rol moeten spelen en klanten zelf informeren over mogelijk interessantere tarieven."

Uiteraard blijft de ombudsman ook in 2021 beschikbaar om jouw klachten over de energiesector te behandelen. Contact opnemen kan via deze link.

 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet