Bestelbon: dit zijn je rechten

woensdag 6 februari 2019 - 08:30
Bestelbon: ook de verkoper moet tekenen!
Jij hebt die bestelbon ondertekend. Vanaf nu is er dus geen weg meer terug. Tenzij…

Contract

Volgens professor consumentenrecht Reinhard Steennot van de UGent is het simpel.

“Je moet de bestelbon zien als een overeenkomst, een contract tussen de betrokken partijen.”

  • Net zoals bij een ander contract is ook een bestelbon bindend voor zowel de verkoper als de klant.
  • Dat betekent dat de overeenkomst moet nageleefd worden zoals op de bon vermeld: het omschreven product (of de dienst) moet binnen de afgesproken termijn geleverd worden aan de vermelde prijs.
  • Belangrijk is dat ook de handelaar de bestelbon moet ondertekenen. Dat wordt wel eens vergeten.
  • Uiteraard mag een ondernemer de overeengekomen prijs niet meer aanpassen eenmaal de bestelbon ondertekend is.
  • Omgekeerd kan jij niet meer zomaar van je aankoop afzien.

Zekerheid dus voor zowel de koper als de verkoper. Maar niet altijd:

Uitzondering 1

Als klant ben je verplicht om de overeenkomst na te komen, tenzij de bestelbon opgemaakt werd buiten de verkoopruimte of tijdens een verkoop op afstand.

In dat geval heb je als klant 14 kalenderdagen om af te je aankoop te annuleren. Dankzij dat herroepingsrecht kun je de bestelbon dus nietig laten verklaren.

Uitzondering 2

Een ondernemer heeft het recht om een bestelbon te annuleren als de vermelde prijs fout is (in realiteit: als de prijs te laag is).

Dat kan echter alleen als het om een duidelijke vergissing gaat.

  • Stel: een autoverkoper vermeldt als verkoopprijs 300 euro terwijl de wagen 30.000 euro kost. Dan gaat het overduidelijk om een tikfout en moet de verkoop niet doorgaan.
  • Vermeldt hij daarentegen 29.000 euro in plaats van 30.000, dan zal de verkoop toch plaatsvinden aan de laagste prijs. De klant mag er namelijk redelijkerwijze van uitgaan dat het bedrag correct is.
  • De verkoper kan dan wel een minnelijke schikking voorstellen, maar de klant is niet verplicht om die te accepteren.

Klacht?

Ondervind je zelf problemen met een bestelbon? Probeer er dan in eerste instantie uit te geraken met de verkoper.

Lukt dat niet, of vermoed je misbruik? Meld het via het Meldpunt van de overheid.

Je kunt ook contact opnemen met de Consumentombudsdienst, die als bemiddelaar kan optreden.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!