de inspecteur
Carrefour lanceert “Mission Zero Waste”: “We moeten met onze klant nadenken hoe we duurzaam kunnen leven”
di 9 feb. - 8:39
Week na week pakken de winkels uit met nieuwe duurzame initiatieven. Zo kondigde Delhaize vorige week aan dat ze het logo op hun biofruit en -groente gaan laseren en er dus geen plastic verpakkingen meer aan te pas komen. Ook Colruyt pakte uit met een tweede schil rond avocado’s als onzichtbare laag om ze langer vers te houden. Maar Aurélie Gerth, woordvoerster van Carrefour, kondigt vandaag grote plannen aan bij De Inspecteur.
Mission Zero waste
Woordvoerster Gerth over de plannen van Carrefour: “Wij willen ons steentje bij dragen om minder verpakking te gebruiken en afval te bestrijden. We vragen aan de klanten wat zij denken dat wij nog moeten doen in de strijd tegen de afvalberg”.
Samen met Denuo, de Belgische federatie van afval- en recyclagesector, lanceert Carrefour vandaag een platform, waar mensen zelf hun ideeën kunnen insturen. “Je kan tot 22 maart zelf voorstellen indienen wat wij beter kunnen doen of nog moeten veranderen. Een professionele jury pikt er 10 voorstellen uit, waarop de klant dan kan stemmen” zegt Gerth. “
Jouw suggestie insturen kan via deze link.
"De duurzame voorstellen die de meeste stemmen halen, gaan we effectief testen in drie winkels in Vlaanderen, Brussel en Wallonië", vertelt Gerth. “We doen zelf al een aantal zaken om de afvalberg te verkleinen, maar wij zijn er van overtuigd dat we samen met de klant een verschil kunnen maken".
Herbruikbare verpakking
Je ziet de laatste jaren al een verandering in het gebruik van verpakkingen in de winkel. “We investeren in kartonnen verpakkingen om plastic te vermijden. Maar ook dat karton kunnen we soms achterwege laten”, zegt Gerth.
De grote herbruikbare boodschappentas is ondertussen goed ingeburgerd. “Dat is veel minder vanzelfsprekend voor kleine herbruikbare zakjes in de groenten- en fruitafdeling. We hebben de kleine plastic zakjes vervangen door papieren of herbruikbare zakjes. Het zou nog beter zijn als we ook de papieren zakjes kunnen weglaten en enkel nog maar herbruikbare zakjes gebruiken.”
“We zijn al goed bezig. In 2020 konden we met Carrefour de afvalberg van verpakkingen verminderen met bijna 2000 ton. Maar we kunnen nog beter", zegt Gerth vol overtuiging. “Mission Zero Waste is geen wedstrijd, maar we willen de mensen motiveren om duurzaam te leven. Carrefour is zich bewust dat we samen een verschil kunnen maken”, besluit woordvoerster Aurélie Gerth.