Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Check jij jouw kasticket?

do 16 jan. - 7:15

We zijn al die kastickets in onze portefeuille liever kwijt dan rijk. Maar eigenlijk zijn ze nuttiger dan je denkt. Volgens een recente studie van consumentenorganisatie Test-Aankoop, zouden we ze vee
Check jij jouw kasticket?

We zijn al die kastickets in onze portefeuille liever kwijt dan rijk. Maar eigenlijk zijn ze nuttiger dan je denkt. Volgens een recente studie van consumentenorganisatie Test-Aankoop, zouden we ze veel grondiger moeten nakijken.

Nut

Heel veel klanten laten kastickets gewoon liggen aan de kassa. En ook winkeliers zijn er niet echt zot van. Bij 18 procent van de kleine handelszaken zoals een plaatselijke bakker, kruidenier of kapper, moet je zelf als klant naar een kasticket vragen om er eentje te krijgen.

Maar zo een kasbon is om vier redenen wel nuttig:

  1. Nakijken of je wel de juiste prijs hebt betaald
  2. Ruilen
  3. Ingeven als beroepskost
  4. Controle aan de uitgang op diefstal

En dat eerste puntje doen we te weinig. We zijn allemaal heel gemotiveerd om periodieke rekeningen zoals een elektriciteitsrekening of een GSM-rekening na te kijken (8/10 van de ondervraagden doet dit) maar voor consumentengoederen hebben we minder aandacht.

60 procent van de ondervraagden bekijkt na het winkelen zijn of haar kasticket. En slechts 10 procent houdt na het winkelen in de supermarkt de rekening ook effectief bij.

En dat terwijl een fout aan de kassa toch gemakkelijk wordt gemaakt. In 2012 controleerde de overheidsdienst economie 74.000 kastickets. Twee procent daarvan bevatten fouten in het nadeel van de consument.

Wettelijk

Als consument ben je helemaal zelf verantwoordelijk om de prijs van elke aankoop te controleren en dus om een kasticket te vragen in de winkel. Want een winkelier is wettelijk niet verplicht om een kasticket te geven. Het is een soort extra klantenservice die een verkoper kan aanbieden. Enkel een factuur is in vier gevallen wel verplicht.

Volgens de wet moet je een factuur krijgen bij:

1) Verkoop van een auto
2) Aannemingswerken aan je huis
3) Verkoop op afbetaling
4) Verkoop op afstand bijvoorbeeld via internet

De juiste prijs

Om onze kastickets beter te kunnen nakijken, moeten we natuurlijk wel weten wat de juiste prijs is. En dat is heel eenvoudig. De juiste prijs is altijd de prijs die in de winkel zelf staat geafficheerd. Kortom: de prijs in de winkelrekken.

Een verkoper heeft dus niet zomaar het recht om de prijs aan de kassa nog te veranderen. Dat mag enkel in twee gevallen. Ten eerste mag de winkelier de prijs veranderen als er echt een overdreven duidelijke fout is gemaakt. Een auto die bijvoorbeeld voor twee euro wordt verkocht.

Ten tweede mag een winkelier nooit verkopen met verlies. Dus als hij verlies maakt op een product en dat pas opmerkt aan de kassa, mag de verkoper toch nog zijn prijs aanpassen.

Maar in alle andere gevallen, telt dus de prijs in de winkelrekken. Stel dat je dus een item in de winkelrekken in solden ziet staan, dan mag je dat altijd aan die prijs kopen. Ook al zou de actie volgens de winkelier niet meer geldig zijn. De winkelier is verantwoordelijk om de juiste prijs bij het juiste product te hangen.

Solden

Ook tijdens de solden is het belangrijk om goed op te letten. Want soms kan het zijn dat de verkoper al dan niet bewust de verkeerde basisprijs neemt om de solden vanaf te trekken.

Een verkoper is altijd verplicht om de solden te berekenen op basis van de referentieprijs. De wetgeving bepaalt dat de referentieprijs de laagste prijs is die de maand voordien voor hetzelfde product werd aangeboden. Op basis van die referentieprijs, moeten de solden worden berekend. Dus kijk als je kan of de startprijs in de solden inderdaad overeenkomst met de prijs van de maand daarvoor.

Stel dat er bij één product verschillende prijzen hangen, bjivoorbeeld op het winkelrek en met een snelverkoopsticker op het product, dan telt altijd de laagste prijs.

Fout gezien?

Als je zelf merkt dat een prijs niet klopt, dan kan je best assertief zijn en dit zelf melden aan de winkelier. Ken je rechten en eis dat jij de juiste prijs moet betalen.

Als dat niet werkt, dan kan je nog altijd een klacht indienen bij de overheidsdienst economie. Dat kan hier.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet