Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

De huishoudhulp breekt iets en toch wordt niet alle schade terugbetaald?

do 17 okt. - 6:07

Een huishoudhulp kan altijd, per ongeluk, iets breken tijdens de poetsbeurt. Maar let op, want je bent niet altijd verzekerd. Heel wat poetsbedrijven rekenen een bepaald bedrag waarvoor zij niet terugbetalen.

De poetsvrouw van Patricia maakt het strijkijzer stuk. Het dienstenchequebedrijf betaalt de schade niet terug omdat het toestel minder dan 250 euro kost. Dat is het bedrag waarvoor het bedrijf een franchise heeft voorzien. 

Uiteenlopende franchisebedragen

Een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht voor schoonmaakbedrijven, maar is wel ten sterkste aangeraden. Net omdat een huishoudhulp toevallig iets kan breken bij de klant thuis. Maar zij kunnen wel een beperking invoeren op die verzekering, een franchise.

De Inspecteur belde heel wat poetsbedrijven en de franchisebedragen lopen uit elkaar: van 50 tot 650 euro. De meest gangbare franchise bedraagt 250 euro. Er zijn ook bedrijven die geen franchise voorzien en altijd tussenkomen in het geval van schade.

Dat de bedragen van de franchises zo sterk verschillen van bedrijf tot bedrijf is geen verrassing volgens Wauthier Robyns van Assuralia: “Er zijn geen wettelijke bepalingen rond de bedragen. Maar ze moeten wel duidelijk omschreven worden in het contract.

Neem de overeenkomst voldoende door. Eens je getekend hebt, verklaar je je akkoord met de vooropgestelde voorwaarden

— Overheidsdienst Economie

Misbruik vermijden

Hoewel de franchise vragen oproept bij klanten, heeft de sector wel enkele redenen waarom zij zo'n bedrag inrekenen. Tijdens de belronde van De Inspecteur krijgt Sven meermaals te horen dat poetsbedrijven weinig overhouden aan de dienstencheque zelf. Als zij daarbij ook nog eens alle mogelijke schadegevallen moeten bekostigen, gaan ze op de fles.

Daarnaast wordt er volgens de poetsbedrijven ook misbruik gemaakt door klanten die zelf iets kapot maken.

Alle poetsbedrijven wijzen wel op de professionaliteit van hun werknemers. "Een ongeluk kan iedereen overkomen. Maar onze werknemers worden voldoende opgeleid en schadegevallen zijn meer de uitzondering dan de regel", klinkt het.

Klant mag niet de dupe zijn

De Federale Overheidsdienst Economie wijst erop dat eens je een overeenkomst hebt met het poetsbedrijf, je je naar de voorwaarden moet schikken. Je hebt per slot van rekening je handtekening op het contract gezet. Maar ze verwijzen ook naar de consumentenbeschermende bepaling inzake onrechtmatig beding

Dat wil zeggen dat je als klant niet de dupe mag zijn van de schade die wordt veroorzaakt door de poetshulp. Heeft de poetshulp een grove fout begaan, dan is het verboden om de franchise te behouden. Heel wat bedrijven vertellen wel aan De Inspecteur dat ze in het geval van een grove fout door de poetshulp de franchise laten vallen. 

In het geval van een kleine of normale fout, is de enige manier om de franchise te betwisten aankloppen bij de consumentenombudsdienst of de rechter

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet