De meest gestelde vragen én antwoorden over reizen in coronatijden

donderdag 25 juni 2020 - 08:24
De Inspecteur blijft veel vragen van luisteraars krijgen over reizen. Van onduidelijkheid over de voucherregeling tot onbereikbare vliegtuigmaatschappijen. Samen met Simon November van Test Aankoop zoekt hij een antwoord op de meest gestelde vragen.

Mijn reis is geannuleerd, maar wanneer ik wil herboeken, is de prijs plots gestegen met honderden euro's. Mag dat?

Minister van consumentenzaken Nathalie Muylle heeft een onderzoek ingesteld naar luchtvaartmaatschappijen die vluchten verkopen, enkele dagen later annuleren en vervolgens een nieuwe, duurdere vlucht aanbieden. "Test Aankoop heeft dit vorige week al aangekaart. We wachten nog op de resultaten van het onderzoek."

"Als je vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd, heb je recht op terugbetaling van je ticket. Daarnaast heb je ook recht op een forfaitaire compensatie in functie van de afstand van de vlucht, tenzij de vlucht werd geannuleerd omwille van buitengewone omstandigheden. Als er gereisd kan worden, zal het ook moeilijk zijn voor de luchtvaartmaatschappij om zich te beroepen op buitengewone corona-omstandigheden."

Je kan ook kiezen voor een alternatieve vlucht en dit zonder extra kosten. Stel dat er een nieuwe vlucht is twee dagen nadien die 10 keer duurder is. Dat maakt niet uit, die kan je dan nemen zonder extra kosten.

Mag ik een voucher doorgeven of doorverkopen?

"Hier is niets over geregeld in de wet. Er zijn wel aanbevelingen van de Europese commissie om de vouchers overdraagbaar te maken. Maar dat zijn maar aanbevelingen en geen wetten. Je kan daar altijd proberen gebruik van te maken, maar touroperators zijn niet verplicht om daarin mee te gaan."

Heb je een voucher voor een reis met verschillende mensen, dan kan je wel proberen om de voucher te laten opdelen in verschillende kleine vouchers. "Daar is geen algemene regel voor, maar je kan het wel vragen aan de touroperator. We kennen zeker voorbeelden waar het gelukt is om de vouchers op te delen en op naam te laten zetten."

Moet ik opnieuw boekingskosten betalen wanneer ik mijn geannuleerde reis omboek?

Wanneer de organisator de pakketreis opzegt, betaalt hij aan de reiziger alle bedragen die hij voor de pakketreis heeft betaald volledig terug, zonder een bijkomende schadevergoeding verschuldigd te zijn. Dat is wat de wet bepaalt. "Wordt je reis geannuleerd door de touroperator, dan moet je alles terugkrijgen. Dus ook de initiële boekingskosten. Als je een nieuwe reis boekt, dan kunnen er echter wel opnieuw boekingskosten verschuldigd zijn."

Ga in dialoog met je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij en probeer samen tot een oplossing te komen.

Simon November, Test Aankoop

Moet ik het restbedrag van mijn reis betalen als ik nog niet zeker bent dat de reis kan doorgaan?

In principe ben je contractueel gebonden om het saldo te betalen als de reis nog niet zeker geannuleerd is. "We begrijpen dat dit voor veel mensen moeilijk is of veel mensen dit niet willen. Contacteer je touroperator en probeer te onderhandelen."

De luchtvaartmaatschappij waar ik bij geboekt heb is onbereikbaar. Wat kan ik doen?

"Veel vliegtuigmaatschappijen maken het nodeloos moeilijk om je terugbetaling te vragen. Je wordt bijna verplicht om een voucher te aanvaarden. Maar vergis je niet: je hebt wel degelijk recht op terugbetaling." Aanvaard je toch een voucher, onthou dan dat deze niet gedekt is door het garantiefonds. Vouchers voor pakketreizen, uitgereikt vóór 19 juni, zijn wel gedekt.

Ik heb mijn vliegtickets gekocht via een doorverkoopwebsite. Wie moet mij helpen?

Strikt genomen zijn platformen zoals Cheaptickets of E-dreams ‘doorgeefluiken’. Ze storten het geld van jouw vliegticket door aan de luchtvaartmaatschappij en sturen jou dan een ticket op. "Wanneer de maatschappij de vlucht annuleert, is het ook het platform dat verantwoordelijk is om terug te betalen aan de klant. Wij weten dat het zeer moeilijk kan zijn om hen te bereiken maar je moet blijven aandringen als consument. Je kan je ook wenden tot de luchtvaartmaatschappij mocht het echt onmogelijk zijn om de tussenpersoon te bereiken, maar de kans is groot dat zij je weer terug naar het doorgeefluik sturen."

Ik heb een reis geboekt naar een land met verplichte quarantaine en wil dus niet vertrekken. Is dat een reden om mijn pakketreis te annuleren?

De wet op pakketreizen van 2017 bepaalt dat, indien een touroperator één van de voornaamste kenmerken van de reisdiensten ingrijpend wijzigt, de reiziger recht heeft op terugbetaling, indien hij dat wenst. "Een quarantaine lijkt ons onder die noemer te vallen. Hij moet dan de reiziger terugbetalen. De touroperator zal waarschijnlijk een voucher aanbieden. Je kan die aanvaarden maar dat moet niet."

Voor vliegtickets geldt die regeling niet. "Kan je vliegtuig gewoon vertrekken? Dan gelden de maatregelen van het land van bestemming niet als reden tot annulatie. Dit belet niet dat je met de luchtvaartmaatschappij niet zou kunnen overeenkomen om om te boeken naar een latere datum."

Wat als ik niet wil reizen deze zomer?

Als je reis kan doorgaan en er is geen reisverbod om het land te verlaten, dan gaat je reis in principe door. Wil je uit angst toch niet vertrekken, dan zal je moeten annuleren op eigen kosten. "Je kan uiteraard onderhandelen met de touroperator en een terugbetaling proberen te krijgen maar zonder garanties dat dit zal lukken."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!