Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Deze week een mail gekregen van De Watergroep? Controleer zeker of het geen phishingmail is!

wo 28 apr. - 9:00

Er circuleren momenteel frauduleuze e-mails uit naam van De Watergroep met als afzender 'Doccle' of 'De Watergroep'. Phishers proberen op die manier je bankgegevens te stelen. Kreeg je zo'n e-mail? De Inspecteur geeft tips om een echte e-mail te kunnen herkennen.

Verschillende luisteraars melden dat zij een phishingmail hebben ontvangen in naam van De Watergroep. Daarin staat vermeld dat klanten nog een openstaande factuur hebben bij hun watermaatschappij. Ze moeten deze zo snel mogelijk betalen via het online platform Doccle. Maar Kathleen De Schepper van De Watergroep waarschuwt: "De mail komt niet van ons. Maar de phishingmails zijn zeer goed nagemaakt. Er doen op dit moment ook twee varianten de ronde in heel Vlaanderen."

Goed nagemaakt

Volgens phishingexpert Frederik Van De Meulebroucke is de valse e-mail goed nagemaakt. "De lay-out klopt en de tekst is geschreven in foutloos Nederlands." Daarnaast is ook het bedrag dat betaald moet worden niet al te hoog waardoor mensen niet te lang twijfelen om het alsnog te betalen. "68,17 euro is goed gekozen. Hoog genoeg dat mensen er geen problemen door willen krijgen, maar ook niet te laag waardoor het onbelangrijk lijkt."

Daarnaast zijn phishers ook slim door een korte betalingstermijn in de e-mail te vermelden. "Klanten moeten betalen voor 2 mei en dat zet aan tot snel betalen zonder te veel nadenken."

Hoe herken je een phishingmail?

Volgens De Watergroep kun je een phishingsmail op een aantal punten eenvoudig herkennen:

  1. Controleer het mailadres: officiële mailings van De Watergroep versturen ze altijd vanuit een e-mailadres met @dewatergroep.be 
  2. Kijk naar het onderwerp: e-mails van De Watergroep omvatten steeds je klantrekening in het mailonderwerp.
  3. Klanten van De Watergroep kunnen hun openstaande facturen ook altijd vinden in de klantenzone op de website van De Watergroep.

In de phishingmail staat dat je moet betalen via Doccle. Maar ook hier zijn enkele manieren om te herkennen of het om een echte mail van Doccle gaat.

  1. E-mails van Doccle krijg je steeds van de afzender 'community@doccle.be'.
  2. Een correcte link vanuit Doccle start altijd met 'https://secure.doccle.be'. Wie op de betaal-link in de phishingmail klikt komt terecht op 'https://www.de-watergroep.online'. Dat is een frauduleuze website.

Heb je een phishingmail ontvangen?

Wat moet je doen wanneer je toch zo'n phishingmail hebt ontvangen?

1. Klik niet op de link.
2. Twijfel je of het een echte mail is, neem dan contact op met De Watergroep of met Doccle.
3. Stuur de valse mails door naar verdacht@safeonweb.be, zij kunnen de link onschadelijk maken

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet