Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Factuur per mail? Mag dat?

vr 20 mei - 6:00

Is een elektronische factuur evenveel waard als een papieren factuur?

Een factuur per mail mag alleen als dat in de algemene voorwaarden of het contract zo is overeen gekomen. Elektronische facturen zijn evenwaardig aan papieren.

Een bedrijf dat overschakelt van papieren facturen naar elektronische per mail, mag dat niet doen zonder uitdrukkelijke toestemming van de klant. Je hebt het recht om elektronische facturen te weigeren en ze op papier te vragen. Maar de beide versies, dat kan niet.

Slechts 1 origineel

Als je je facturen per mail krijgt, dan kan je wel een papieren kopie aanvragen, maar dan moet daar duidelijk ‘kopie’ of ‘duplicaat’ op staan, want er is maar 1 van de twee versies de originele.

Als een factuur niet aankomt omdat je van e-mailadres- of postadres bent veranderd, dan is dat jouw verantwoordelijkheid. Je moet als klant zelf laten weten dat je contactgegevens zijn veranderd.

Info over facturen vind je op deze site.

Wanneer moet ik mijn factuur krijgen?

Het is de verantwoordelijkheid van een leverancier om een factuur op te sturen. Binnen welke termijn hij dat doet ligt niet strikt vast. De leverancier moet wel in orde zijn met de btw-wetgeving en die zegt dat de factuur moet worden uitgereikt uiterlijk de vijftiende dag van de maand na die waarin de werken zijn uitgevoerd of de bestelling werd geleverd.

Facturen van gas en elektriciteit zijn een uitzondering: die moet je binnen de maand krijgen.

Geen factuur gekregen, wel herinnering met kosten

Als je een factuur niet krijgt, maar wel onverwacht een herinnering, dan mag een leverancier daar administratiekosten voor aanrekenen als dat zo bepaald is in de algemene voorwaarden of het contract. De klant is dan in gebreke want hij heeft de factuur niet betaald.

De leverancier is niet verplicht om eerst een herinnering zonder kosten te sturen.

Het is moeilijk om te bewijzen dat je als klant geen oorspronkelijke factuur hebt gekregen, het is een situatie van woord tegen word. Je kan als klant onderhandelen met het bedrijf en vragen of ze die kosten willen laten vallen als je onmiddellijk betaalt.

Als je niet tot een vergelijk komt, kan je terecht bij de consumentenombudsdienst voor bemiddeling via deze site.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet