Foute prijszetting in een reclame: heb je recht op de laagste prijs?

donderdag 7 januari 2021 - 10:04
Willy ziet in de krant een advertentie van Aldi: een computer voor 499 euro. Hij rept zich naar de winkel, maar daar blijkt het toestel 100 euro meer te kosten. “Een zetfout bij het drukken” zegt Aldi. Heeft Willy toch niet recht op de laagste prijs?

Alleen in de krant

Bij Aldi zitten ze verveeld met de zaak.

“In de krantenadvertentie van 2 januari stond inderdaad een verkeerde prijs van 499 euro, terwijl dat 599 euro moest zijn” zegt Aldi-woordvoerder Dieter Snoeck. “Maar op de website, in onze app en in de folder en de nieuwsbrief was de prijs wel correct. Ook in onze winkels werd ook altijd de juiste prijs geafficheerd en de kassaprijs is altijd 599 euro geweest. Om die reden zal de multimedia-pc enkel verkocht worden aan die prijs.”

Aldi excuseert zich voor het mogelijke ongemak dat de fout veroorzaakt heeft bij bepaalde klanten. “Maar 599 euro is sowieso een heel scherpe prijs voor de aangeboden configuratie.”

‘Misleidende handelspraktijk’

Een fout is natuurlijk altijd mogelijk. En waarschijnlijk gebeurde de vergissing ook ter goeder trouw. “Toch kun je hier misschien wel spreken van een misleidende handelspraktijk”, weet professor consumentenrecht Reinhard Steennot.

“De klant gaat naar de winkel omdat hij in de krant die prijs van 499 ziet staan. Wanneer een advertentie de intentie opwekt om te kopen, is dat eigenlijk al genoeg om te spreken van misleidende handelspraktijk.”

Anderzijds klopte de prijs via alle andere kanalen wel, en ook het prijsetiket in de winkel was correct. “Dat is het effectieve aanbod”, zegt Steennot. “Je gaat dat product aan die prijs kopen, je hebt het in de winkel al in je handen. Als men dan aan de kassa zegt dat de prijs hoger is, kan dat niet.”

Wanneer de prijs enkel in de advertentie fout is, is er volgens de professor discussie mogelijk: “Dat is niet per se een aanbod, het zit nog in de fase van reclame en advertentie. Het gaat dus niet om de finale prijs. In dit geval weet de consument wel voor afrekening wel duidelijk dat die PC eigenlijk meer kost.”

Ga altijd in overleg met de winkel als er onduidelijkheid is over de prijs.

Reinhard Steennot, professor Consumentenrecht

Als je op je strepen wil staan

Heb je dan geen been om op te staan als klant? “Ja, maar enkel wanneer je het product al effectief hebt gekocht” weet Steennot.

“Je kunt als klant in eerste instantie in dialoog gaan met het winkelpersoneel. Een minnelijke regeling lijkt mij sowieso altijd de beste optie.” Maar in dit geval haalt het niks uit: Aldi blijft bij zijn standpunt.

“Je kunt een klacht indienen bij de consumentenombudstdienst” zegt Steennot. "Of je kunt zelfs een gerechtelijke procedure opstarten."

De rechter kan namelijk een sanctie uitspreken wanneer er een overeenkomst werd gesloten op basis van oneerlijke handelspraktijken. "Het is echter niet zeker dat hij dat effectief zal doen, want een rechter beoordeelt geval per geval. Hij kan beslissen dat Aldi een prijsvermindering moet toekennen, maar hij kan evengoed oordelen dat je die 599 correct hebt betaald en dus niks terugkrijgt."

Dus?

Laat ons eerlijk zijn, voor een bedrag van 100 euro een rechtszaak opstarten is een beetje absurd.

Aldi laat weten dat klanten die het toestel niet wensen te behouden, de pc mogen terugbrengen naar de winkel in de originele verpakking. Op vertoon van het kasticket zal het aankoopbedrag volledig worden terugbetaald.

Kijk ook eens bij de concurrentie. De Inspecteur spotte een andere Medion-computer met vergelijkbare (soms zelfs betere) specificaties voor 499 euro bij en andere supermarktketen.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!