Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Gedaan met superkorting bij Colruyt

vr 21 feb. - 10:29

Gedaan met stapels kortingsbonnen aan de kassa van Colruyt. Vanaf 2 maart zal je bij de supermarktketen maar 5 dezelfde kortingsbonnen per klant meer kunnen gebruiken voor een bepaald product. Zo willen ze een einde maken aan "extreme couponing", het fenomeen waarbij koopjesjagers gigantische kortingen verkrijgen door kortingsbonnen te combineren. dezelfde kortingsbonnen per klant meer kunnen gebruiken voor een bepaald product.

Extreme couponing

Extreme couponingen is een fenomeen dat de laatste jaren steeds succesvoller wordt. Daarbij worden verschillende kortingsbonnen gecombineerd om zo grote kortingen te verkrijgen. Zeker op sociale media is extreme couponing een grote hit. Zo heeft de Facebookgroep Promojagers België maar liefst 180.000 leden. Ze wijzen elkaar op koopjes die ze kunnen doen bij winkels met zogenoemde leveranciersbonnen. Dat zijn kortingsbonnen die door producenten worden uitgegeven en die je in de krant, in folders en online vindt. 

Op die bonnen staat doorgaans dat ze niet cumuleerbaar zijn, waardoor je dus geen korting kan krijgen op korting. Maar wat handige koopjesjagers wel doen is meteen heel veel van een bepaald product inslaan, zodat ze op het geheel toch een forse korting hebben. 

Slechts een heel klein percentage klanten gebruikt meer dan 5 dezelfde bonnen

— Geert Elen, Colruytgroep

Problemen door beperkte groep

In de Colruyt-supermarkten ondervinden ze soms problemen door die extreme koopjesjagers. Als klanten met stapels kortingsbonnen aan de kassa komen, is het personeel een hele tijd in de weer met het scannen. En als een klant een enorme hoeveelheid van een product met korting koopt, ontstaan er soms lege winkelrekken.

Geert Elen, die binnen de Colruyt-groep verantwoordelijk is voor de kassa’s, wil het probleem ook niet overdramatiseren en zegt dat de extreme bonnetjesgebruikers maar een heel beperkte groep vormen. “98 procent gebruikt minder dan 5 bonnen. Slechts een heel klein percentage klanten gebruikt meer dan 5 dezelfde bonnen.”

Eén maatregel

Om de extreme toestanden te vermijden, beperkten vele winkels van de Colruyt-groep het gebruik van de bonnen al. “Maar we zagen dat er verschillende maatregelen waren”, zegt Geert Elen. 

“Terwijl de Colruyt van Halle het aantal bonnen beperkte tot een bepaald aantal, hield men in de winkel in Leuven bijvoorbeeld een ander aantal aan. Iedereen deed iets anders. Daarom hebben we besloten om één maatregel te nemen die geldt voor de hele Colruyt-groep, ook bij Okay en Bioplanet”, legt Elen uit. 

We gaan geen klanten weigeren, iedereen blijft welkom.

— Geert Elen

Geen klanten weigeren

Concreet zullen klanten in de winkels van de Colruyt-groep vanaf 2 maart slechts 5 dezelfde kortingsbonnen per kassaticket meer kunnen gebruiken. “Op die manier zijn er in al onze winkels altijd genoeg producten voor iedereen op voorraad en kunnen al onze klanten genieten van de kortingen”, zegt Elen.

“Het is belangrijk dat we bij Colruyt natuurlijk geen klanten gaan weigeren”, voegt Elen eraan toe. “Iedereen is nog altijd welkom. Maar we hopen wel met deze maatregel dat het duidelijk is voor iedereen: zowel voor de klanten als onze medewerkers.”

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet