Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Geef aan één goed doel, krijg reclame van alle goede doelen

ma 29 feb. - 7:00

Amper 1 op de 4 van de Belgische gezinnen stort regelmatig voor een goed doel. Organisaties zoeken dus nieuwe schenkers.
de 'goede doelen-cadeautjes' van Rita

Amper 1 op de 4 van de Belgische gezinnen stort regelmatig geld voor een goed doel. Organisaties zoeken dus nieuwe schenkers en delen daarbij adressen met andere organisaties.

Hiermee bevestigt Erik Todts van de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving (VEF) wat onder andere luisteraar Rita vermoedt: "ik krijg zodanig veel brieven van verschillende ‘goede doelen’ -ook organisaties waar ik nog nooit aan stortte- dat het niet anders kan, dat dat ze mijn adres doorgeven."

Op het doorgeven van adressen is kritiek, ook binnen de sector zelf. ‘Goede doelen’ gaan evenwel nooit adressen doorverkopen, dat mag niet. Adresbestanden delen mag wel. Maar op het einde van de brieven staat gewoonlijk altijd een uitleg hoe je dat kan weigeren. De organisatie contacteren en zeggen dat je dat niet wil, is voldoende.

Cadeautjes

Volgens Erik Todts wijst de praktijk uit dat het ‘efficiënter’ is (dus meer opbrengt) als je iets toevoegt aan die brieven.

De kosten om die cadeautjes als adresstickertjes, pennen, notablaadjes, kaartjes,… te maken zijn laag. Dit soort van fondsenwerving is volgens Todts maar een beperkt onderdeel van de gehele fondsenwerving. Het merendeel zijn sobere brieven.

Hij geeft toe dat de cadeautjes die bij de brieven zitten soms niet nuttig zijn en dat is jammer. "Het moet betekenis hebben, anders heeft het weinig zin."

de cadeautjes die luisteraar Rita 'bij elkaar spaarde'

de cadeautjes die luisteraar Rita 'bij elkaar spaarde'

De schrijnende verhalen in de brieven van de goede doelen wekken een dubbel gevoel op bij de lezers. "Het is een subjectief gegeven": soms werkt het, soms stoot het mensen af. Daarom gaat de VEF een wetenschappelijke studie doen om te zien wat het beste werkt bij wie. De reacties zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de leeftijd van de ontvangers.

Hoe herken je een betrouwbaar goed doel?

Let op twee dingen:

  1. Kan je een fiscaal attest krijgen? Dat wil zeggen dat er controle is van de overheid.
  2. Draagt de organisatie het logo van de VEF? Dat betekent dat er bijkomende controles zijn uit de sector zelf.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet