Geraak je met je oude diesel wel door de nieuwe 'roetfiltertest'?

dinsdag 15 januari 2019 - 08:40
Er is een probleem met roetfilters. Het is moeilijk om te controleren of ze nog werken of of ze weggenomen waren, fraude dus. Vorige week werd daarom de PN-meter voorgesteld, een speciale roetmeter die het aantal roetdeeltjes meet en op een efficiënte manier geknoei of slecht onderhoud kan opsporen.

Luisteraars vragen zich nu af of ze met hun oude dieselwagen nog wel door de autokeuring gaan geraken. Zoals Maria bijvoorbeeld. Zij kocht haar dieselwagen in 2006, heeft de Euro 4 norm en is bijgevolg niet uitgerust met een roetfilter. Haar wagen is in perfecte staat en ze zou het erg vinden als ze hem zou moeten wegdoen. Hoge kosten aan een wagen van 13 jaar oud ziet ze echter ook niet zitten.

Waarschijnlijk is Maria niet de enige die zich zorgen maakt en daarom vroeg Sven aan Vlaams minister Weyts extra uitleg.

Enkel voor wagens Euro norm 5 en 6

"De keuring die we doen met de PN-meter is er op gericht om fraude tegen te gaan en je kan enkel frauderen als er oorspronkelijk in je wagen een roetfilter was aangebracht. Die filters werden pas aangebracht bij de wagens Euro norm 5 en 6. De wagens van vroeger (wagens met euro norm 1 tot 4) die vallen buiten deze controle en worden dus niet aan deze test onderworpen."

De Vlaamse Overheid wil bestuurders van een oude dieselwagen wel stimuleren om een roetfilter te plaatsen. Ook bij oudere modellen kan zo'n roetfilter 50% van het fijn stof tegenhouden, volgens Minister Weyts. Daarom zijn er premies voorzien van maximum 600 euro voor het plaatsen van een roetfilter in een dieselwagen Euro norm 3 en 4. Alles over deze premies lees je hier.

Voor je een roetfilter laat plaatsen in je oude dieselwagen bespreek je best wel even met je garagist of het een slimme zet is. Hij heeft het beste zicht op je wagen en op de toestand er van.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!