Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Getest: kan je haar en huid wassen met één product?

vr 21 jun. - 5:00

Hoeveel producten heb jij in je badkamer staan? Shampoo, douchegel, handzeep, ... Is dat allemaal wel nodig?

Het experiment

Sven en 4 collega's deden 5 weken lang de test. Elke week kregen ze 1 product waarmee ze zich volledig moesten wassen, zowel hun haar als huid. Wat er in het flesje zat, wisten de proefpersonen niet. Dat kon shampoo, douchegel, douchecrème, vloeibare handzeep of een stuk zeep zijn. Ze hielden voor ons een badkamer-dagboek bij over hun ervaring. Bekijk hieronder de video!

Stuk zeep

Vera Rogiers, toxicoloog gespecialiseerd in cosmetica aan de VUB, licht de ervaringen van onze proefpersonen toe. "Ze zouden zeker een verschil gemerkt moeten hebben tussen het stuk zeep en de andere producten. Échte zeep, zoals een blok Sunlight, heeft een compleet andere formule dan de andere producten." Producten zoals douchegel, douchecrème en vloeibare handzeep worden in de volksmond wel 'zeep' genoemd, maar hebben dus wetenschappelijk gezien een andere samenstelling.

Vera raadt ten sterkste af om zo'n blok voor iets anders dan je lichaam te gebruiken. "Zeker niet voor je gezicht! Je gezicht heeft een andere zuurtegraad dan de rest van je lichaam. Het duurt zo'n 1 à 2 uur, afhankelijk van je huidtype, voordat de zuurtegraad van je gezicht terug hersteld is na het gebruik van zo'n blok zeep. Ook voor je haar is zeep geen goed idee." Het blok zeep werd door alle proefpersonen op de laatste plaats gezet. Een ware ramp voor je coupe!

Verdeeldheid

Over de andere testproducten (shampoo, douchegel, douchecrème en vloeibare handzeep) zijn niet alle proefpersonen het eens. Sommigen hebben zeer negatieve ervaringen, anderen merken amper verschil tussen de producten. "Dat zal afhangen van testpersoon tot testpersoon", verklaart Vera. "Als je zeer droog of zeer vettig haar hebt, zal je sneller een verschil merken dan wanneer je sowieso al weinig 'last' hebt van je haar. Langer haar zal het in dit experiment ook moeilijker hebben dan kort."

Proper vs fris

De proefpersonen merkten de grootste verschillen aan hun haar. Er waren bijna nooit huidklachten. Niet onlogisch, aangezien er 1 haarproduct en 4 lichaamsproducten getest werden. Hun haar kreeg de grootste verandering te verduren.

"Alle producten maakten mij wel proper", zegt Sofie, "maar ik voelde me vaak niet fris. Na een tijdje ben ik mijn eigen product terug beginnen gebruiken onder mijn oksels. Ik wou echt niet stinken!" Alle testproducten hadden voldoende 'reinigende' ingrediënten in zich. In principe zouden ongewenste geurtjes dus zeker geëlimineerd moeten worden. "Maar als je normaal gezien een sterk geurend product gebruikt, en het testproduct heeft eerder een neutrale geur, dan kan dat voor een onfris gevoel zorgen. Douche olie, of producten die gedeeltelijk uit olie bestaan, reinigen iets minder goed", zegt Rogiers. Olieproducten werden in dit experiment niet gebruikt.

90% gelijk

Hoogtijd om de ingrediëntenlijst eens onder de loep te nemen. "Shampoo, douchegel, douchecrème en vloeibare handzeep zijn voor 80 tot 90% identiek hetzelfde. Het verschil zit 'm in de toegevoegde conditioners. Shampoo zal een conditioner bevatten die je haren mooi glad en glanzend maakt. Daardoor kan je je haar ook gemakkelijker kammen. Huidproducten daarentegen bevatten een andere soort conditioner die je huid gaat voeden en irritatie tegengaat." De ene conditioner is dus de andere niet, en daardoor merkten sommige proefpersonen dus een groot verschil. "Ik heb bijvoorbeeld nooit problemen met het kammen van mijn haar", vertelt Jana, "dus ik had weinig problemen met de testproducten."

Verschillen bijvoorbeeld shampoo's onderling dan veel van samenstelling? "Ook hier zit het grote verschil in de toegevoegde conditioners. Een shampoo voor vet haar bevat weinig conditioner, terwijl er in een shampoo voor droog haar meer zal zitten. Maar het zal wel dezelfde soort conditioner zijn."

Schuim

"Schuim is een marketingkeuze", legt Vera uit. "Een product dat niet schuimt, zal niet verkopen. Tenzij het producten voor baby's of kinderen zijn. Daarvan willen we net wél dat ze minder schuimen, omdat dat voor hen aangenamer is." Maar meer schuimt betekent zeker niet dat een product je beter reinigt! "Dat wijst er eerder op dat je product te veel reinigend middel bevat."

Duur vs goedkoop, man vs vrouw

Is er dan een verschil tussen shampoo van bij de kapper of shampoo uit de supermarkt? "Een duurder product zal wel meer aandacht besteden aan de samenstelling. Maar ik geloof niet dat het per sé bij de kapper beter is", zegt Rogiers. Volgens haar is het een kwestie van perceptie. "Zéér goedkope producten zijn geen goed idee. Die bevatten vaak te veel detergenten. Maar extreem dure producten, daar moet je ook niet voor vallen."

"Producten voor mannen of vrouwen verschillen ook nauwelijks qua ingrediënten. Daar gaat het vooral om het parfum en de verpakking." Opnieuw pure marketing.

Conclusie

Bijna alle producten die je in de supermarkt kan kopen zijn perfect oké. Een specifiek product voor je haar en huid gebruiken, is toch wel een goed idee. Maar stel dat je op vakantie je shampoo vergeten bent, gebruik dan gerust eens je douchegel. Je gaat er heus niet kaal van worden! Ga vooral op zoek naar een product dat werkt voor jouw huid- en haartype.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet