Zo werkt een groepsaankoop energie: nee, het is niet de provincie of gemeente die het organiseert

woensdag 9 december 2020 - 07:22
Een pak Vlamingen kiest voor een groepsaankoop energie. Het systeem van groepsaankopen blijft populair. Maar het staat niet altijd garant voor de laagste prijs. Je moet prijzen blijven vergelijken, ook als je intekent op een groepsaankoop.

Niet altijd de beste prijs

Een groepsaankoop energie blijft populair. En het is een manier waarmee je als consument geld kan besparen. Maar let op: niet elke groepsaankoop is even interessant. Het systeem is vooral interessant voor nieuwe klanten die voor het eerst intekenen.
 
In het najaar van 2019 publiceerde de VREG, de Vlaamse energieregulator, de "studie online prijsvergelijkers, groepsaankopen en andere prijsvergelijkende diensten".  
 

De belangrijkste conclusie is het feit dat je bij een groepsaankoop afhankelijk bent van het contractaanbod dat gemaakt wordt door de organisator.

Je krijgt geen voorstel van elke aanbieder, maar enkel de offertes die door de energieleveranciers ingediend werden bij de groepsaankoop. Als dat aanbod te beperkt is, ben je als klant niet zeker dat je de laagste prijs krijgt.

Samen Sterk

Bij een groepsaankoop speelt het principe van "Samen Sterk". Door je als klant te verenigingen in een groep, kan je een scherpere prijs afdwingen bij energieleveranciers. 

Groepsaankopen worden centraal georganiseerd. Vaak op initiatief van een lokaal bestuur zoals de provincie of de gemeente. Er zijn ook heel wat algemeen bekende privé-organisaties die het initiatief nemen. Denk bijvoorbeeld aan een vakbond, mutualiteit of aan ledenorganisaties. 

Zo werkt een groepsaankoop

Een groepsaankoop werkt volgens een vast verloop:

  • De ‘initiatiefnemer’ (vaak een lokaal bestuur of een algemeen bekende private organisatie) doet een oproep om mensen warm te maken voor de groepsaankoop. Let op: het is niet de initiatiefnemer die de groepsaankoop ook effectief organiseert! De provincie kan bijvoorbeeld oproepen om deel te nemen aan een groepsaankoop maar het is niet de provincie die de groepsaankoop uiteindelijk uitvoert. 
     
  • De effectieve groepsaankoop gebeurt door een organisator. Dat zijn privé ondernemingen, bedrijven dus, die hun diensten ter beschikking stellen aan organisaties die hun leden de kans willen geven in te tekenen op een groepsaankoop. De bekendste bedrijven in Vlaanderen zijn iChoosr, Wikipower en Pricewise.
     
  • De organisator werkt wel samen met de initiatiefnemer. Er worden afspraken gemaakt over de praktische organisatie, administratie en communicatie van de groepsaankoop. Soms maken de beide partijen een voorselectie van energieleveranciers op basis van hun kwalificatie. Zo moet het energiebedrijf groot genoeg zijn om een groepsaankoop te kunnen dragen en moet het ook rendabel genoeg zijn. Vaak is ook groene energie een vereiste. 
     
  • Als je aangeschreven wordt voor een groepsaankoop, dan kan je je vrijblijvend inschrijven. Dat betekent niet dat je intekent op de groepsaankoop, wel dat je informatie zal ontvangen over het voorstel. 
     
  • De organisator organiseert vervolgens een veiling waarin de geselecteerde (en gekwalificeerde) energieleveranciers een bod kunnen indienen. De energieleverancier met het scherpste bod wint de veiling.
     
  • Elke geïnteresseerde krijgt op basis van het winnende bod een persoonlijk voorstel toegestuurd van de organisator. 
     
  • Een klant die beslist om in te tekenen, gaat ermee akkoord dat de klantgegevens worden doorgestuurd naar de betreffende energieleverancier. Die contacteert je als nieuwe klant en maakt de overstap in orde. Je hebt als klant inspraak in het bepalen van de exacte overstapdatum. Hier wordt wel, met ruime marge, een uiterlijke datum voor bepaald.

Het principe van een groepsaankoop is eenvoudig. Het systeem heeft tal van voordelen. Maar er zijn ook een aantal nadelen aan verbonden. De Inspecteur zet daarom  een aantal aandachtspunten op een rij. 

(lees verder onder de foto) 

Bezint eer ge begint

  • Groepsaankopen zijn een uitstekende oplossing voor keuzestress, zeker als het gaat over complexe producten zoals energie. Weinig consumenten hebben tijd of zin om de hele markt uit te pluizen. Het is leuk als een ander voor jou de keuze maakt.
  • De 'macht van de massa' speelt wel degelijk een belangrijke rol. Omdat er zoveel consumenten hetzelfde willen, kunnen leveranciers een fikse korting geven. Dat is het economisch schaalvoordeel.
  • Er bestaat niet zoiets als 'de wet op groepsaankopen'. In theorie kan iedereen een groepsaankoop organiseren, in de praktijk zijn het vaak professionele organisaties of bedrijven die groepsaankopen doen. Ook de groepsaankopen die uitgaan van een provincie, een politieke partij of een vakbond worden door een grotere speler georganiseerd en die verdient er uiteraard geld aan.
  • De voorwaarden en aanpak kunnen verschillen. Elke organisator van een groepsaankoop kan zelf kiezen hoe het werkt. Sommige organisatoren vertrekken vanuit de consument en zoeken op basis van het aantal geïnteresseerden een leverancier. Anderen werken eerst een voorstel uit met leveranciers en stappen met dat voorstel naar de consument. Elk systeem heeft z'n voor- en nadelen.
  • Een groepsaankoop is niet altijd de goedkoopste oplossing. Bij de prijsberekening gaan de organisatoren altijd uit van een gemiddeld verbruik. Maar misschien verbruik jij véél meer of net minder dan het gemiddelde en dan is het aanbod voor jou niet interessant.

Teken dus niet zomaar in voor een groepsaankoop. Stel jezelf eerst de vraag of jouw profiel aansluit bij dat van de massa.

Groepsaankoop zonnepanelen?

Vlaanderen is al langer in de ban van zonnepanelen en dat is ook de organisatoren van groepsaankopen niet ontgaan. Hoe zit het met de kwaliteit van die installaties?

  • De eerste offerte is zelden correct. Dat komt dat die wordt opgemaakt op basis van jouw algemene gegevens. Pas nadat je hebt laten weten dat je interesse hebt, komt er een installateur langs die alles komt opmeten. De offerte wordt dan aangepast en het kan zijn dat die duurder uitvalt.
  • Het is moeilijk om de kwaliteit van het aanbod te bepalen. Er bestaat geen wettelijke standaard waaraan installaties moeten voldoen.
  • Organisatoren leggen zichzelf een kwaliteitslabel op. Het is goed dat organisatoren van groepsaankopen zelf een kwaliteitsstandaard bepalen waaraan de installaties moeten voldoen. Hoe streng die precies zijn, kan je als consument moeilijk achterhalen.
  • Persoonlijke opvolging is niet gegarandeerd. De organisatoren van de groepsaankoop zoeken naar geschikte leveranciers om de installaties te plaatsen. Om de manier van werken te controleren, doet de organisator steekproeven. Het is onmogelijk om bij élke klant te checken of alles volgens plan verloopt.
  • Check hoe het zit met de garanties. Veel installateurs houden het na een paar jaar bekeken. Als jouw installateur ermee stopt, moet je voldoende garanties hebben dat je ook daarna verder zal geholpen worden.

BELANGRIJK: als je zonnepanelen hebt, moet je goed opletten wanneer je van leverancier verandert. Om geen geproduceerde stroom te verliezen, verander je best op een moment dat zo dicht mogelijk tegen de jaarlijkse opname van de meterstand ligt. Lees er hier meer over. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!