Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Hebben we altijd recht op 2 jaar garantie?

ma 28 nov. - 3:00

Luisteraar Tony uit Harelbeke kreeg bij Apple en Sony te horen dat er maar 1 jaar waarborg wordt gegeven op een defecte toestel dat anderhalf jaar oud is.

Luisteraar Tony uit Harelbeke kreeg bij Apple en Sony te horen dat er maar 1 jaar waarborg wordt gegeven op een defecte toestel dat anderhalf jaar oud is. Nokia geeft dan weer maar 6 maanden waarborg op onderdelen en accessoires en zelfs maar 90 dagen op geheugenkaarten.

Sinds 1 januari 2005 geldt er toch een wettelijke garantietermijn van 2 jaar voor alle consumptiegoederen?

Professor handels- en economisch recht en consumentenrecht Evelyne Terryn van de KULeuven en de KULAK maakt ons wegwijs in het labyrint van de wettelijke en contractuele waarborg:

  • waarborg identiek voor product gekocht in winkel en via een Belgische site op internet
  • voor iets wat je koopt in het buitenland, gelden de regels van dat land
  • voor nieuwe goederen bedraagt de wettelijke waarborg 2 jaar. Maar wanneer er een probleem opduikt tijdens de eerste 6 maanden is er een wettelijk vermoeden dat dat defect al bestond van bij de levering. In dat geval moet de verkoper bewijzen dat het probleem te wijten is aan slijtage of een verkeerd gebruik. Na die eerste 6 maanden draait de bewijslast om : dan moet de koper bewijzen dat het gebrek al bestond vanaf de levering en dat is meestal erg moeilijk. Daarom is het ook interessant om te kijken naar de commerciële waarborg die de leverancier biedt : als die verder gaat dan 6 maanden, kun je je daar op beroepen zonder dat je dus moet bewijzen dat het gebrek al bestond van voor de levering.

In ieder geval is het zo dat je als consument altijd recht hebt op de wettelijke waarborg, ook als de commerciële waarborg minder ver gaat dan de wettelijke waarborg.

  • Als een toestel defect is en moet worden hersteld, wordt de wettelijke waarborgtermijn van 2 jaar verlengd met de tijd dat je toestel weg is om hersteld te worden.
  • Volgens de wet kan het ook niet dat men je vervoerskosten of kosten om een bestek op te maken aanrekent binnen de waarborgtermijn.
  • Ook accessoires maken deel uit van de waarborg ( bvb. Oortjes, een geheugenkaart of een batterij) en de waarborg blijft gelden als je een toestel verkoopt gedurende de oorspronkelijke waarborgperiode. De nieuwe koper heeft dan nog recht op de resterende waarborgperiode.
  • Als je een tweedehandstoestel koopt bij een handelaar moet hij je minimaal 1 jaar wettelijke waarborg geven. Maar in de praktijk zal je moeilijk kunnen bewijzen dat het gebrek bij de levering bestond. Soms bieden tweedehands verkopers wel een commerciële waarborg aan (van enkele maanden)
  • Je bent niet verplicht een waardebon aan te nemen. Volgens de wet moet de verkoper het defecte toestel herstellen of vervangen en als dat niet gaat : je geld teruggeven.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet