Helpdesk: Artikel plots duurder tijdens promotie?

donderdag 14 maart 2013 - 08:30
mediamarkt
Anne zoekt al een tijdje een nieuw fototoestel. Toen ze hoorde dat er bij MediaMarkt een promotie liep waarbij ze het bedrag van de BTW niet hoefde te betalen, repte ze zich er naartoe. Alleen… daar b

Anne zoekt al een tijdje een nieuw fototoestel. Ze koos uiteindelijk voor een bepaald merk en type, en vergeleek de prijzen tussen de verschillende winkels. Toen ze hoorde dat er bij MediaMarkt een promotie liep waarbij ze het bedrag van de BTW niet hoefde te betalen, repte ze zich er naartoe. Alleen… daar bleek het fototoestel plots 30 euro duurder: 269 euro in plaats van 239. Bij het winkelpersoneel kreeg ze geen verklaring voor de plotse prijsverandering, maar de promotie bleek dus niet echt een promotie…


Mag niet!

Volgens Chantal de Pauw van de FOD Economie moet een bedrijf de promotieprijs van een artikel berekenen op de laagste prijs die op dat artikel van toepassing was in de maand voorafgaand aan de promotie. Een winkel mag dus niet zomaar de prijs verhogen net voor de actie begint.

De FOD Economie doet elk jaar gericht onderzoek naar dat soort praktijken. Ze komen traditiegetrouw vooral voor bij elektro- en meubelzaken. Vorig jaar stelden de inspecteurs van de FOD nog 30 overtredingen vast op 210 onderzochte winkels.


Ook jouw klacht kan tellen

Als jij hetzelfde meemaakt, dan doe je er goed aan om jouw klacht te melden. Aan één enkele klacht kan de FOD geen gevolg geven, maar als verschillende consumenten eenzelfde klacht hebben over een bepaalde winkel, kan dat wel leiden tot een onderzoek.

Je hoeft ook niet per se voor bewijsmateriaal te zorgen: de FOD kan eventueel ook zelf de prijzen opzoeken in de facturen en de boekhouding van het bedrijf. Als er effectief een overtreding vastgesteld wordt zal de FOD Economie stappen ondernemen om het bedrijf in de pas te laten lopen. Doet het bedrijf dat niet, dan kan het gerechtelijk vervolgd worden en riskeert het een hoge boete.


Laat van je horen!

Heb jij iets gelijkaardigs meegemaakt? Merkte je ook dat een winkel zijn prijs opdreef tijdens een bepaalde kortingsperiode –om het even welke winkel? Laat het ons dan weten. Misschien kan jouw klacht er samen met die van anderen voor zorgen dat die onfrisse praktijken onderzocht worden door de FOD Economie.

Je kan jouw klacht bezorgen via het invulformulier hieronder.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!