de inspecteur
Helpdesk: Geen factuur, geen garantie
do 10 jan. - 9:44
Verschillende luisteraars contacteerden de Helpdesk met vragen over werken die ze hadden laten uitvoeren, of een aankoop die ze hadden gedaan, maar waar ze geen factuur voor kregen, ook al hadden ze daar naar gevraagd. In de meeste gevallen werd de aankoop cash betaald.
Een mevrouw uit Lint betaalde bijvoorbeeld meer dan 3000 euro voor een herstelling aan het dak. De aannemer zei de dag zelf dat hij graag baar geld had, dus ging mevrouw naar de bank om de centen op te halen, de factuur zou later volgen. Een jaar na datum heeft ze na veel getelefoneer en een aangetekende brief nog niets gekregen. Mocht er met het winterweer weer iets lekken aan het dak, dan kan ze geen beroep doen op de 10 jaar garantie die normaal geldig is voor bouwwerken.
Een handelaar moet wettelijk gezien een factuur bezorgen uiterlijk tegen de vijfde werkdag van de maand die volgt op de aankoop of de werkzaamheden. Bijvoorbeeld voor een aankoop of werken op 10 januari moet je ten laatste de vijfde werkdag van februari een factuur krijgen. In 2013 is dat dan op 7 februari.
Cash betaling vragen mag
Een aannemer of een handelaar mag tot 5000 euro cash geld vragen. Vanaf 2014 wordt dat bedrag verlaagd naar 3000 euro om witwaspraktijken en zwartwerkt te vermijden, zegt Francis Adyns, de woordvoerder van de FOD financiën.
Wat doen om een factuur te krijgen?
Ivo Mechels, woordvoerder van Test Aankoop geeft de mevrouw deze raad:
Ze kan een volgende aangetekende brief sturen waarin ze de aannemer ‘in gebreke stelt’ omdat hij geen factuur heeft bezorgd voor de geleverde werken. De woorden ‘in gebreke stellen’ moeten er letterlijk in staan. Voorts moet ze in de brief vragen om ‘per kerende’ een factuur te bezorgen..
Ze kan ook dreigen om de man aan te geven bij de FOD economie wegens oneerlijke handelspraktijken; of bij de BTW-administratie wegens BTW-fraude.
Als de ingebrekestelling en de dreiging allemaal niet helpen en ze de zaak wil doorzetten, dan kan ze die klacht ook effectief indienen . Dat kan bij de FOD economie :
En /of bij de
FOD financiën
Algemene administratie van de fiscaliteit
Koning Albert II laan 33 - bus 25
1030 BRUSSEL
Er kan ook altijd een klacht neergelegd worden bij de rechtbank van Eerste Aanleg om de aannemer te laten veroordelen tot het betalen van een schadevergoeding.