Helpdesk: hoe krijg ik een stortvloed aan vreemde mails weg?

woensdag 13 maart 2013 - 08:30
e-mail
Lieve krijgt per dag zowat 100 vreemde mails in haar mailbox. Alle mails waren antwoorden op mails die zij zogezegd verstuurd had en die niet bij de bestemmeling aangekomen waren. Ze kreeg dus ‘undeli

Lieve vroeg de helpdesk van Radio2 wat ze kon doen tegen de zowat 100 vreemde mails die ze per dag in haar mailbox kreeg. Alle mails waren antwoorden op mails die zij zogezegd verstuurd had en die niet bij de bestemmeling aangekomen waren. Ze kreeg dus ‘undeliverable’ berichten terug, dikwijls in het Frans of Engels. In sommige berichten werd ze beschuldigd van fraude met de bankkaart. Lieve vertrouwde het niet meer, kreeg die toestroom van mails niet gestopt en nam uiteindelijk een ander e-mailadres bij een andere provider.

Waar Lieve mee te maken kreeg is een computervirus, zegt Raphael Cockx, journalist bij T-Zine, de technologieblog van De Tijd. Zo’n virus verspreidt spam en het wil die spamberichten betrouwbaar maken zodat je ze gaat openen. De berichten presenteren zich alsof ze van iemand komen die je kent. Dus het virus installeert zich op een pc, bekijkt het adresboek en kiest er willekeurig een afzender en een bestemmeling uit.

Lieve heeft het ongeluk dat er dus in haar naam honderden mails verstuurd worden en als die bestemmelingen dan adressen zijn die niet meer bestaan, dan krijgt ze automatisch een berichtje terug dat de mail onbestelbaar is. Komt haar bericht wel goed aan, dan kan iemand er ook effectief op reageren.

Dus het slechte nieuws is dat Lieve er niets kan aan doen, want haar computer heeft er eigenlijk niets mee te maken. En dat is tegelijk ook het goede nieuws, het virus zit niet op haar pc en richt daar geen schade aan.

Maar of Lieve er voor altijd volledig vanaf zal geraken, dat is een ander paar mouwen. Want zelfs al verandert ze van provider en neemt ze een ander e-mailadres, dan nóg kan die spam terugkomen, zegt Raphael Cockx. Ze zal immers dat nieuwe e-mailadres aan verschillende mensen doorgeven en als 1 daarvan ook besmet is dan kan het herbeginnen.

Wat wél kan helpen is een spamfilter die ervoor zorgt dat dat soort berichten in een apart spammapje terecht komen. Op die manier blijft de mailbox met de gewone berichten overzichtelijker. En je computer beveiligen met beveiligingssoftware is sowieso een goed idee, maar ook geen sluitende remedie voor dit soort fenomenen.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!