Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Helpdesk: veranda slecht afgewerkt

wo 10 okt. - 5:45

Een luisteraar is niet tevreden over de afwerking van een veranda die ze liet bouwen. De firma reageerde niet. Daarom heeft ze een schijf van 5000 euro niet betaald. Mag dat? En waar kan ze terecht om
veranda

Een luisteraar is niet tevreden over de afwerking van een veranda die ze liet bouwen. Ze heeft de plaatsers, terwijl ze aan het werk waren, gewezen op de problemen. Achteraf, toen ze alles goed nakeek, zag ze gaten in de deurstijl omdat de deur eerst verkeerd was gezet, er was een spleet van 2 cm die was opgespoten met silicone, de rubbers aan de ramen zaten niet goed, … allerlei zaken die volgens haar veel beter konden. Ze heeft de firma gevraagd om te komen kijken, maar die reageerde niet en dus heeft ze een schijf van 5000 euro niet betaald. Mag dat? Waar kan ze terecht om het geschil op te lossen? En hoe krijgt ze de werkzaamheden nu nog afgewerkt?

Ivo Mechels van Test Aankoop wijst erop dat dit soort problemen niet alleen bij een veranda kunnen voorkomen, maar bij allerlei bouwwerken als bijvoorbeeld de plaatsing van een nieuwe keuken, dakisolatie, een vernieuwde badkamer, enzovoort.

Bij dergelijke werken vraagt de aannemer je op het einde om een opleveringsdocument te ondertekenen. Dat is een bewijs dat de werkzaamheden af zijn.

Als je gebreken vaststelt of als je vindt dat de werken niet goed zijn gedaan, dan noteer je die gebreken best in detail op dat opleveringsblad.

Een deel van het te betalen bedrag inhouden is een efficiënt drukkingsmiddel om de aannemer onder druk te zetten om de werken af te ronden, of de gebreken te verhelpen, of bepaalde goederen nog te leveren mocht dat niet gebeurd zijn.

Het is juridisch ook geen probleem als je een gedeelte niet betaalt. Wel zegt de wet dat dat bedrag ‘redelijk’ moet zijn. Dat wil zeggen evenredig met de waarde van de werken die nog moeten worden uitgevoerd of met het materiaal dat nog moet worden geleverd en geplaatst.

Helpt het niet om een deel van de betaling achter te houden, dan kan ze een aangetekende brief sturen met de vraag om de problemen te komen oplossen.

Helpt dat ook niet, dan kan ze, (zelf, of door een advocaat) een ‘ingebrekestelling’ sturen.

Komt er nog geen reactie van de aannemer, dan kan ze overwegen om een gerechtelijke procedure op te starten, maar dat kan lang duren en veel kosten.

Een andere optie is de 'verzoeningscommissie bouw' inschakelen. Die commissie heeft tot doel om geschillen tussen een bouwheer en een aannemer op te lossen door bemiddeling. Beide partijen – aannemer en bouwheer, onze luisteraar dus - moeten echter hun toestemming geven om het geschil aan die commissie voor te leggen.

Nog een oplossing is een andere aannemer de werken te laten afwerken. Maar Ivo Mechels waarschuwt dat je daar heel voorzichtig moet in zijn, je kan dat niet zomaar doen, want dan pleeg je misschien zelf contractbreuk. Ze zou wel eens zelf een proces aan de broek kunnen krijgen!

Er zijn mogelijkheden om deze optie te doen slagen:

  • een schriftelijk akkoord van de aannemer vragen waarbij deze afstand doet van het resterende deel van de prijs of
  • een laatste ingebrekestelling (bv. door een advocaat) waarin duidelijk wordt uiteengezet dat deze oplossing zich opdringt als gevolg van de nalatigheid of de kwade trouw van de aannemer.

Website verzoeningscommissie bouw:

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet