In zee met een aannemer? De tips van De Radiorechter!

woensdag 3 oktober 2018 - 08:11
Deze week buigt De Radiorechter zich over de badkamer van Marjolein. Voor de betegeling daarvan deed ze een beroep op haar buurman Bert, die ook aannemer is. Maar Marjolein is helemaal niet tevreden van het resultaat en weigert de factuur te betalen. De Radiorechter heeft alvast enkele tips die een dergelijk conflict kunnen vermijden.

Tip 1: Zet je persoonlijk band even aan de kant

Zaken doen met familie of vrienden is zeer begrijpelijk, zelfs verleidelijk maar niet evident. Met buren evenmin. Net omwille van een meer intieme verstandhouding ben je als consument geneigd op zakelijk vlak méér en beter te verwachten: meer aandacht, snellere levering, betere kwaliteit… De leverancier denkt van zijn kant misschien wel op meer begrip te kunnen rekenen, soms in ruil voor bepaalde zakelijke toegevingen (bv. kortingen) die hij deed. Dat leidt makkelijk tot overspannen verwachtingen die snel in teleurstelling kunnen omslaan.

Als je dus in zee gaat met familie, vrienden of buren zet je je persoonlijke relatie best even aan de kant. Maak met hen de de nodige afspraken die je met een andere aannemer ook zou maken.

Tip 2: Kijk de KBO na

Doe vooraf het nodige huiswerk huiswerk over je vakman en zoek hem via zijn BTW-nummer eens op in de Kruispuntbank voor Ondernemingen. Iedere ondernemer moet namelijk ingeschreven worden in die Kruispuntbank en dat  gebeurt via een ondernemingsloket dat hij/zij zelf kiest. De ondernemingsloketten zien er op toe dat enkel iemand met een relevant technisch diploma of voldoende praktische beroepservaring voor een bepaalde activiteit ingeschreven raakt.

Via de Kruispuntbank kan je bijvoorbeeld nagaan hoe lang hij al zelfstandig is en kan je ook bekijken voor welke specifieke activiteit hij er staat ingeschreven. Voor een activiteit waarvoor de aannemer niet ingeschreven is in de KBO, is hij evenmin verzekerd in eigen burgerlijke aansprakelijkheid voor de schade die hij bij de uitvoering van het werk bij jou of buren zou berokkenen. Gevolg is dat jij mogelijk naar je centen zal kunnen fluiten.

Tip 3: Maak een contract

Maak niet enkel mondelinge afspraken. We spreken van een contract als er iets op papier staat, dat kan dus ook een mail zijn. Zet daarin duidelijk een omschrijving van de werken, prijs en termijn van uitvoering.

Voor werken met een aannemer heb je 3 mogelijkheden wat de prijs betreft: een forfaitaire of vaste prijs (all in, materiaal en werkuren), een prijs per m² of een prijs ‘in regie’(verbruikt materiaal en effectief gewerkte uren, waarbij de uurprijs wel vaststaat).

Let op: Ook een forfaitaire prijs sluit niet uit dat meerwerken aangerekend worden. Zorg dus voor een gedetailleerde maar ruime omschrijving van wat in het ‘vaste pakket zit’.

Voor een kleine badkamer (zoals die van Marjolein in de zaak van De Radiorechter) zal in de praktijk enkel een ‘prijs in regie’ bekomen kunnen worden, want renovatiewerken in een kleine ruimte brengen veel onvoorspelbare karweitjes met zich mee. Als een aannemer daarvoor een ‘vaste prijs’ zou geven, zou hij zich wellicht indekken door een grote marge wat het forfait dan zeer duur zou doen uitvallen.

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!