Je Paypal-rekening afsluiten? Zo doe je dat!

woensdag 13 januari 2021 - 07:32
Elke klant met een Paypal-account dat een jaar lang niet gebruikt wordt, krijgt vanaf dit jaar 12 euro aangerekend. Veel mensen beslissen daarom om hun rekening af te sluiten. Maar ze stuiten daarbij op enkele praktische problemen. De Inspecteur geeft daarom een aantal praktische tips.

Het betaalplatform Paypal is doorgaans een betrouwbaar bedrijf. Veel klanten zijn tevreden gebruikers omdat het platform zo gebruiksvriendelijk is. Je maakt een account aan, je koppelt dat aan je bank- of kredietkaart en vanaf dan kan je op basis van je e-mailadres betalingen doen in webshops of een abonnement nemen op een streamingdienst.

Maar er zijn ook een pak niet-actieve gebruikers. Mensen die ooit een account aanmaakten omdat dat een goed idee leek maar die het platform niet meer gebruiken. En die mensen moeten vanaf dit jaar 12 euro betalen. Paypal heeft beslist dat iedereen die z'n account een jaar lang niet gebruikt die vaste kost moet betalen. Heel wat gebruikers beslissen daarom om hun account op te zeggen. Maar dat loopt niet altijd van een leien dakje. 

"Waar kan ik mijn account opzeggen?" 

Sommige mensen vinden het al lastig om de juiste pagina te vinden met informatie om je account stop te zetten. Als je op deze link klikt, krijg je alle informatie te zien.

Het belangrijkste is dat je je account pas afsluit als alle betaalinformatie is verwijderd. Het gaat dan onder meer over je bankrekening- en creditcardgegevens. Als je nog geld op je Paypal-account hebt staan, dan moet je er ook voor zorgen dat die gelden opgebruikt zijn. Informeer je indien nodig bij de klantendienst.

Houd er ook rekening mee dat je geen geschillen meer kan betwisten of problemen kan aankaarten over je betalingen als je je rekening hebt afgesloten. Je moet daarom ook bevestigen dat je alle gekochte goederen hebt ontvangen en dat je tevreden bent over alle transacties.

Ik heb mijn account probleemloos opgezegd. Binnen de 5 minuten was dat in orde.

Nico Pieters, luisteraar

"Ik ken mijn login en wachtwoord niet meer" 

Een pak mensen slaagt er snel in om hun account stop te zetten. Maar er zijn er ook een heleboel die wel problemen ervaren. Dat heeft vaak te maken met verouderde gegevens. 

Paypal bestaat al jaren. Het was lange tijd zowat de enige manier om online te betalen. Veel mensen hebben hun account al jaren geleden aangemaakt maar kunnen zich met de beste wil van de wereld niet meer herinneren welk wachtwoord ze toen gekozen hebben. Bij Heidi Costermans is dat bijvoorbeeld het geval. "Ik wil het account van mijn bejaarde ouders stopzetten. Maar ze kennen hun wachtwoord niet meer en ze kunnen ook niet meer antwoorden op de veiligheidsvragen die ze destijds hebben ingevuld." 

Andere mensen hebben een e-mailadres dat niet meer bestaat maar dat wel nog gekoppeld is aan hun account. Als dat het geval is, kan je ook moeilijk inloggen. 

Sommige mensen laten weten dat er problemen zijn omdat het telefoonnummer dat gekoppeld is aan het account verouderd is. Herman Debroeck moet een 4-cijferige code invoeren om zijn identiteit te bevestigen. Maar die code komt er niet door.

Bij Tonino Vanwonterghem is dat ook het geval. "Ik heb mijn account proberen op te zeggen. Maar om dat proces te finaliseren, moet ik nog een veiligheidscode ingeven als Paypal me contacteert via mijn telefoonnummer. Maar ik gebruik dat nummer al lang niet meer. En ik kan het nummer ook niet veranderen want daarom moet je inloggen... Tja." 

Oef! Een link om je account alsnog te openen

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) krijgt de voorbije weken ook meer klachten over Paypal.

De organisatie heeft intussen ook een manier gevonden om gefrustreerde klanten toch verder te kunnen helpen. Dat vertelt woordvoerder Leen Desmedt. "Paypal heeft ons een link bezorgd, die toch al tegemoet komt aan de mensen die niet meer kunnen inloggen. Op die manier kunnen ze Paypal alsnog contacteren om het account te heractiveren of af te sluiten." 

Je kan dat zelf doen door te klikken op de speciale link onder de banner met privacy-vragen. Klik dus door op “ik kan niet inloggen of ik heb geen rekening". 

Paypal belooft intussen te werken aan de bereikbaarheid van de klantendienst. Als het niet lukt om die te bereiken, kan je ook de hulp van het Europees Centrum voor de Consument inschakelen.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!