Klantenkaarten & beurtenkaart: wat zijn je rechten?

maandag 18 maart 2013 - 08:15
klantenkaart
Klantenkaarten, beurtenkaarten, cadeaubonnen… Onze portefeuilles zitten er vol mee, maar waar heb je als consument precies recht op als je zo’n kaartje of bon voorlegt?

Klantenkaarten, beurtenkaarten, cadeaubonnen… Onze portefeuilles zitten er vol mee, maar waar heb je als consument precies recht op als je zo’n kaartje of bon voorlegt?

Klantenkaarten

Het principe van een klantenkaart is dat de verkoper zich ertoe verbindt om aan de klant een bepaald voordeel te geven. Als de klant aan alle voorwaarden voldoet natuurlijk, zoals bijvoorbeeld een volle spaarkaart.

Op een klantenkaart die je krijgt bij de bakker of de slager staat meestal niet veel informatie. Vaak staan er maar enkele vakjes op om stempels te zetten en de naam van de zaak. Er moet zelfs geen einddatum opstaan. Dan blijft de kaart gewoon geldig tot het moment dat de verkoper het voordeel stopzet. En dat kan hij op 2 voorwaarden: hij moet het duidelijk communiceren aan zijn klanten én hij moet de mogelijkheid geven volle spaarkaarten tijdens een redelijke termijn in te ruilen.

Beurtenkaarten

Bij een beurtenkaart betaal je als consument vooraf een bepaald bedrag voor een aantal prestaties. Vaak krijg je daardoor een voordeel, bijvoorbeeld een korting of een gratis beurt.

Als er geen vervaldatum op de kaart staat, betekent dat niet noodzakelijk dat de kaart géén geldigheidsduur heeft. Want een geldigheidsduur kan voortvloeien uit de algemene voorwaarden van het contract (en een beurtenkaart is een contract). Maar dan moet de verkoper jou als klant wel vóór de aankoop op de hoogte gebracht hebben van die algemene voorwaarden (en je mag ze ook niet per ongeluk ondertekend hebben…).

Het is als consument dus best slim om als je een beurtenkaart koopt even te vragen naar de algemene voorwaarden van de verkoper. Dan kom je later niet voor verrassingen te staan.

Uitbaters verdwenen of failliet?

Beurtenkaarten houden altijd een klein risico in: er bestaat een kans dat de verkoper failliet gaat of onverwacht zijn zaak sluit. Daarom speel je op veilig door geen te dure beurtenkaarten te kopen of de beurten snel op te gebruiken. Dat geldt ook voor cadeaubonnen.

Een verkoper kan natuurlijk niet zomaar beslissen te stoppen met zijn zaak en al zijn contracten opzeggen. Je staat als consument in dat geval op dezelfde voet als leveranciers die ook nog betaald moeten worden. Maar in de praktijk is het moeilijk je geld terug te vorderen van uitbaters die verdwenen zijn of niet bereikbaar.

In theorie heb je als consument meer rechten als een uitbater bij wie je nog een tegoed hebt, failliet gaat. Je hebt dan een recht op schadevergoeding. Dat is een vordering in het faillissement. Maar, in de praktijk gaat het vaak anders: bij een faillissement is er soms onvoldoende geld om alle schuldeisers terug te betalen. Dus in theorie heb je misschien wel recht op een schadevergoeding, maar in de praktijk is dat vaak anders.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!