Luchtverkeersleiding staakt op Brussels Airport, dit zijn je rechten

donderdag 16 mei 2019 - 11:08
De luchtverkeersleiding op Brussels Airport staakt opnieuw. De hinder is groot: lange wachtrijen en heel veel geannuleerde vluchten. Wat zijn je rechten als getroffen passagier?

Recht op verzorging

Als je vlucht vertraagd of geannuleerd is, dan ondervindt je als reiziger heel wat hinder. Gelukkig heb je als passagier bij langdurige vertraging wel recht op een paar basisvoorzieningen. Hoeveel je krijgt, hangt af van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging. Dit zijn de dingen die je als passagier mag vragen: 

  • maaltijden en verfrissingen, in verhouding tot de wachttijd
  • twee gratis telefoongesprekken, e-mails of faxberichten
  • overnachting in een hotel en vervoer ernaartoe, indien nodig

Op de website van het Europees Centrum voor de Consument kan je zien waar je precies recht op hebt. 

Ook op de website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit kan je meer informatie terugvinden.

Wordt mijn ticket terugbetaald? 

In het geval van een staking van luchtverkeersleiders is er sprake van overmacht. De luchtverkeersleiders zijn niet rechtstreeks verbonden aan de luchtvaartmaatschappij en dus kan je maatschappij de overlast onmogelijk voorzien. Dat betekent heel concreet dat de maatschappij je geen terugbetaling verschuldigd is.

Maar wat is een geval van overmacht? Onder andere:

  • politieke instabiliteit
  • moeilijke weersomstandigheden
  • veiligheidsrisico’s
  • stakingen die hun oorzaak vinden buiten de luchtvaartmaatschappij. Denk dan bijvoorbeeld ook aan stakingen van het cateringpersoneel, de bagage afhandelaars of ander luchthavenpersoneel.

Als het personeel van de luchtvaartmaatschappij waarmee jij vliegt staakt, heb je wél recht op een schadeveroeding.

Een technisch probleem

Dat beschouwt het Hof van Justitie van de Europese Unie op zich niet als overmacht.

Goed om te weten:

Niet overtuigd van de reden opgegeven door de luchtvaartmaatschappij? Dan kan je via de website van het Europees Centrum voor de Consument het klachtenformulier voor luchtvaartpassagiers invullen. 

Voor vluchten die vanuit België vertrekken, kan je een beroep doen op een dienst van de FOD Mobiliteit. In het onderstaande artikel vind je er meer informatie over. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!