Mag een winkelier extra kosten aanrekenen als je bestelling zelf gaat ophalen?

donderdag 19 november 2020 - 14:14
De meeste winkels zijn vandaag gesloten maar mogen wel een afhaalpunt hebben voor bestelde goederen. Op die manier hoopt onze regerering dat onze winkeliers toch nog 'iets' kunnen verdienen tijdens deze tweede lockdown. Maar sommige winkels rekenen extra kosten aan voor die afhaalservice. Mag dat wel?

Gisteren gaf De Inspecteur aan Sinterklaas de raad om niet te lang te wachten met speelgoed bestellen. Speelgoedwinkels zijn immers gesloten en alles moet online gebeuren nu. Het is daar dus heel erg druk, maar ook postdiensten en koeriers hebben hun handen vol. 

Maar ook als Sinterklaas online bestelt en het daarna zelf gaat oppikken in de winkel, wacht hij best niet te lang. Ook daar zijn wachttijden.

Nu krijgt De Inspecteur van verschillende luisteraars te horen dat je voor dat ophalen in bepaalde winkels ook extra kosten moet betalen. Yuri Thijs uit Lier moest bij Decathlon 5 euro extra betalen om een pak te laten klaarzetten. En ook over Ikea krijg ik gelijkaardige verhalen. Kan zo'n extra kost wel?

Voorwaarden

Chantal De Pauw van de FOD Economie laat weten dat zo'n extra kost of een coronatoeslag mag aangerekend worden door winkeliers, maar dat er wel voorwaarden zijn.

De Pauw: "Ten eerste moet de consument op voorhand verwittigd worden van deze extra kost, zodat hij eventueel van zijn bestelling kan afzien indien hij er niet mee akkoord is. Ten tweede moet het bedrag redelijk zijn. Een proportioneel bedrag in functie van de extra dienstverlening die men geeft."

Heb je het gevoel dat de winkel waar jij bestelde geen redelijke kosten hanteert, kan je dat natuurlijk altijd laten weten via meldpunt.belgie.be. Dan bekijkt de Economische Inspectie jouw klacht en kan het de winkel in kwestie daar op aanspreken.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!