de inspecteur
Mieke werd slachtoffer van whatsapp-fraude: "Mijn moederhart wou mijn dochter helpen. Nu ben ik 10.000 euro kwijt"
ma 25 apr. - 6:00
Telefoon in het toilet
"Mama, ik heb mijn telefoon in het toilet laten vallen. Dit is mijn nieuw nummer." Zo begint het phishingverhaal van Mieke uit Gent. "Mijn dochter had al eens haar telefoon in de wc laten vallen, dus ik was niet verbaasd dat het weer gebeurd was." De dochter van Mieke is ook net begonnen op een nieuwe job, dus een nieuw telefoonnummer is niet zo raar.
"Ze stuurde vervolgens dat ze dringend wat betalingen moest doen om niet in de problemen te komen." Mieke wil dat haar dochter een goede indruk maakt bij haar nieuwe baas en besluit haar te helpen. "Ik wilde haar niet storen door haar te bellen dus ik vroeg via een berichtje wat ik kon doen." En dan slaat de oplichter die zich voordoet als haar dochter toe. Hij stuurt Mieke enkele bedragen en rekeningnummers door, waarnaar ze de betalingen moet sturen.
"Ze zijn zo slim"
Mieke schrikt wel van de hoge bedragen die haar dochter vraagt, maar ze wil graag helpen. "Ik heb altijd tegen mijn dochter gezegd dat ik er alles aan zou doen om haar te helpen. Ik was bang dat ze in de problemen zou komen, dus ik heb mijn moederhart laten spreken en schreef de bedragen over." Op dat moment heeft Mieke niet door dat ze met oplichters te maken heeft.
De berichtjes waren allemaal foutloos geschreven en leken echt geloofwaardig. "Ze stuurde na de betalingen nog 'dankjewel mama, ik hou van jou'. Ik was blij dat ik haar had kunnen helpen."
Pas toen haar dochter 's avonds thuiskwam kreeg Mieke argwaan. "Mijn kleinzoon begon te lachen met zijn mama omdat ze haar telefoon weer in de wc had laten vallen. Maar mijn dochter wist van niks. Toen zakte de grond onder mijn voeten weg."
Mieke raakt volledig overstuur en kan niet meer goed nadenken. "Gelukkig heeft mijn dochter toen de reflex gehad om naar cardstop te bellen, maar het was al te laat."
Al het spaargeld weg
Mieke heeft, zonder het zelf te beseffen 10 000 euro overgeschreven naar oplichters. "Al mijn spaargeld, waar ik zo hard voor gewerkt heb."
Wanneer ze gaat aankloppen bij de bank, krijgt ze een duidelijk antwoord. "Ze konden niks voor mij doen want ik had het geld zelf overgeschreven." Mieke is heel teleurgesteld in de manier van communiceren van haar bank. "Ik voel mij zo dom. Hoe kon ik met mijn ogen open in de val lopen?"
Wanneer ze aan haar echtgenoot opbiecht wat er is gebeurd, wordt die ook heel boos. "Maar toen heb ik beloofd dat ik het geld zou terugverdienen." Hoewel Mieke al met pensioen is, besluit ze terug te gaan werken. "Ik heb jaren in de zorg gewerkt en ben tijdelijk teruggegaan. Vier maanden lang heb ik op de COVID-afdeling gewerkt om mijn spaargeld terug te verdienen."
Blijvend trauma
Het is intussen al een hele tijd geleden dat Mieke werd opgelicht, maar het blijft een moeilijk hoofdstuk. "Ik ben er nog altijd niet overheen. Dat ik zo dom kon zijn en mij zo heb kunnen laten vangen. Dat heeft mij heel onzeker gemaakt. Ik vertrouw niemand meer en controleer elke mail of sms die ik ontvang."
Mieke heeft ook een boodschap aan iedereen die zegt dat het hem of haar nooit zal overkomen. "Ik lees soms op Facebook reacties van mensen die zeggen dat zij er nooit zouden intrappen. Maar die oplichters zijn zo slim. Ze spelen op je moedergevoel en ze weten precies hoe ze het moeten aanpakken."
Mieke hoopt met haar verhaal ook anderen te waarschuwen. "Dan heeft mijn miserie toch nog iets positiefs. Ik hoop dat mensen door dit te horen niet zelf in de val lopen. Krijg je plots een berichtje van een onbekend nummer: bel die persoon dan gewoon op."