Minister Muylle waarschuwt voor online fraude: "Hoe sterk we ook zijn om op te treden, het is heel moeilijk om centen te recupereren"

vrijdag 11 september 2020 - 08:28
Dit jaar zijn er al bijna 23.000 klachten binnengekomen over (online) fraude bij het Meldpunt België. Dat zijn er bijna evenveel als in heel 2019! Oplichters maken gebruik van de coronacrisis om nog meer slachtoffers te maken. Daarom lanceert minister van economie en consumenten Nathalie Muylle de campagne "Trap niet in de val".

Bij het Meldpunt België kan je gevallen van misleiding, bedrog, fraude en oplichting melden. Het Meldpunt ontving vorig jaar in totaal 42.697 meldingen. Maar liefst 24.432 meldingen daarvan hebben te maken met fraude, vooral dan online fraude. Dat is meer dan de helft van alle klachten. "De fraudeurs misbruiken de coronacrisis om nog meer slachtoffers te maken," zegt minister Muylle."

"In april, tijdens de piek van de lockdown, kwamen er maar liefst 4500 meldingen binnen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg, want veel mensen melden fraude niet." De oplichters profiteerden tijdens de coronacrisis van het feit dat de mensen bang waren, dat ze thuis geïsoleerd zaten en nog meer online actief waren. 

Oplichters zijn creatief

De fraudeurs zetten valse webshops op, ze sturen je berichten in naam van een vriend, of doen zich voor als een tv-persoonlijkheid of bekende organisatie om je vertrouwen te winnen. Zo kan je een waardebon van je supermarkt winnen, als je maar je financiële gegevens doorstuurt. Niet doen! Of je kan leuke spullen aan een spotprijs bestellen via een bepaalde website. Je betaalt, maar krijgt je spullen nooit toegestuurd. Of de oplichters doen zich voor als een incassobureau en bellen je op om te zeggen dat je nog een onbetaalde factuur hebt staan. 

De fraudeurs gebruiken niet alleen email om je op te lichten. Ze zijn ook actief op WhatsApp, Facebook, Messenger, of sturen je een sms. Je denkt dat je die kanalen kan vertrouwen, omdat de berichten vaak zogezegd van vrienden komen, maar dat is dus niet zo. 

De oplichters zijn erg inventief en erg snel. "Ze veranderen snel hun naam of hun bankgegevens. Ze zijn heel moeilijk te klissen. We werken samen met onze buurlanden, met het parket, de banken, met telecomoperatoren om de oplichters te pakken." Vorig jaar werden 1.095 frauduleuze websites, 141 bankrekeningnummers en 63 telefoonnummers geblokkeerd. "Maar hoe sterk we ook zijn om op te treden, het is heel moeilijk om centen te recuperen."

Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook.

Minister Nathalie Muylle

Trap niet in de val

"Het komt er in de eerste plaats op aan om te zorgen dat consumenten niet in de val trappen." Daarom lanceert minister Muylle de campagne “Trap niet in de val” om consumenten te sensibiliseren. "Want eens je het slachtoffer geworden bent van online fraude is het erg moeilijk om je geld terug te krijgen." Daarom deelt ze deze tips: 

  • Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook.
  • Klik niet zomaar op een link in een bericht, ook al komt die van een zogezegde vriend. 
  • Check of de website veilig is. Dat kan gemakkelijk via deze website van het Europees Centrum voor de Consument.
  • Ga op zoek naar informatie, naar reviews over die organisatie of webshop.
  • Deel nooit persoonlijke of financiële gegevens.
  • Het eerst zoekresultaat is vaak niet het beste.

Hier kan je alle info vinden over de campagne "Trap niet in de val".

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!