Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Moet je een nieuwe fiets kopen als je batterij stuk is?

di 23 jun. - 6:25

De verkoop van elektrische fietsen gaat in stijgende lijn. Maar je moet weten dat de batterij niet eeuwig meegaat en de batterij vervangen kost veel geld. Batterijen van de eerste generatie kunnen vaak zelfs niet meer vervangen worden maar dan is revisie een goede oplossing.
elektrische fiets
© Pixabay

Oude fietsbatterijen kunnen vaak niet meer vervangen worden  

Jozef heeft zeven jaar geleden een mooie elektrische fiets gekocht van het Belgische merk Venturelli. Een prima fiets, maar na zeven jaar is de batterij versleten en hij kan geen nieuwe batterij meer kopen van dat type.  

Zaakvoerder Wendy Devuldere van Venturelli bevestigt dat: “Het klopt, de batterij van zeven jaar geleden met die casing is niet meer nieuw te krijgen. Die oude batterijmodellen worden niet meer gemaakt.  Wij maken al 95 jaar fietsen maar het elektrisch gedeelte moeten we volledig aankopen, daar zijn we afhankelijk van de batterijfabriek. We staan met de rug tegen de muur als de fabriek die batterijen niet meer maakt. Wij kunnen ze dus niet meer bestellen. En wij zijn niet de enige fietsenbouwers met dat probleem.  

We staan met de rug tegen de muur als de fabriek die batterijen niet meer maakt. Wij kunnen ze dus niet meer bestellen. En wij zijn niet de enige fietsenbouwers met dat probleem.

— Wendy Devuldere, zaakvoerder Venturelli

Moet Jozef dan maar een nieuwe fiets kopen of kan zijn batterij nog gerepareerd worden? 

Gelukkig zijn er ondertussen steeds meer gespecialiseerde firma’s die batterijen  repareren of reviseren. Dan moeten de fietsen na zeven jaar gelukkig niet op de schroothoop.  
 
Het aluminium omhulsel van de batterij wordt behouden en de cellen worden langs binnen vernieuwd. De batterij kan zelfs opgewaardeerd worden en krachtiger gemaakt dan ze standaard was.   

De technologie evolueert, die cellen worden beter en krachtiger dan bij de eerste generatie batterijen toen de batterijtechnologie nog in haar kinderschoenen stond.   

Hoe beter je je batterij verzorgt, hoe langer ze meegaat 

De batterij is het duurste element op een elektrische fiets. Dat is ook zo bij een elektrische auto. Maar de batterij gaat niet eeuwig mee. Na een aantal jaren gaat ze stuk of verliest ze aan kracht. Een nieuwe batterij kost al gauw 800 euro, voor een revisie van de batterij moet je 400 tot zelfs 600 euro rekenen.     

  • Over het algemeen is het best is om de batterij om de zes tot acht weken op te laden om de conditie op peil te houden, ook al gebruik je de fiets niet.    
  • Als je een fiets drie maanden in de garage laat staan zonder op te laden en je kijkt er niet naar om, dan kan het zijn dat de batterij leeggelopen is en de cellen beschadigd zijn. Dan kunnen reparateurs proberen om je batterij nog te reanimeren, maar je krijgt die nooit meer op peil. Je batterij heeft dan aan kracht verloren of is helemaal stuk.  
  • Belangrijk is ook om de batterij in de winter op kamertemperatuur bewaren, bij ongeveer 21 graden en niet in een vochtige omgeving. 
  • Bekijk zeker altijd de gebruiksaanwijzing van je fietsbatterij, want de tips voor een correct gebruik zijn per fabrikant en batterijtype verschillend.  

 

 

 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet