Natte was van Susie zit maand in wasmachine omdat noodhendel ontbreekt

vrijdag 24 januari 2020 - 08:16
Op 23 december vult Susie haar wasmachine met vuile was en gaat werken. Aan haar man Filip vraagt ze de machine leeg te maken zodra het wassen gebeurd is. Maar als Filip de machine wil openen lijkt dat niet te lukken. "Wie krijgt nu geen wasmachine open", reageert Susie lacherig in De Inspecteur op Radio 2. Maar ook 's avonds, als Susie weer thuis is, lukt het niet. Op dat moment begint een stressende maand voor hen.

Al snel komt hun technieker opdagen die merkt dat het mainboard van de wasmachine stuk is. Dat is het systeem waar de elektriciteit je machine binnenkomt en dus aanstuurt. Een onderdeel dat perfect kan vervangen worden en die procedure werd ook meteen in gang gezet door de verkoper van de machine. Maar door verschillende omstandigheden gaat die vervanging toch niet zo snel als gedacht. Zo waren er de feestdagen, wordt er initieel ook een verkeerd mainboard besteld en duikt er een probleem op met het IT-systeem voor die bestellingen bij producent Samsung. Dat heeft er voor gezorgd dat een oplossing (een nieuw mainboard) er pas na 4 weken komt. Iets dat ze bij Samsung heel jammer en vervelend vinden.

Vooral omdat al die tijd de natte was van Susie en Filip in de machine moet blijven steken. Er is namelijk nergens een noodhendel of noodklep voorzien waarmee je de deur bij problemen kan ontgrendelen. "Ik heb naar Samsung gebeld en hen gevraagd waarom ze zo'n belangrijk onderdeel vergeten in hun machines", vertelt Susie. "Al kreeg ik daar niet meteen een antwoord op".

Soms wel, soms niet

Niet enkel Susie stelde die vraag aan Samsung, ook de Inspecteur. Daaruit blijkt dat het type wasmachine dat Susie heeft wel een noodmechanisme heeft, een soort noodkoordje. Maar ook de verkoper van de machine was daar dus niet van op de hoogte. "Onze premium machines beschikken allemaal over zo'n noodmechanisme, bij onze instapmodellen is dat niet altijd het geval.", klinkt het ook nog bij Samsung.

Een regel die lijkt op te gaan voor heel wat merken valt te horen bij verkopers en techniekers. Bij een andere grote producent, Electrolux, zit ook niet op elke machine een noodhendel. "Bij onze AEG-toestellen zit er op 95% zo'n noodklep, bij onze machines van Zanussi nooit. Die toestellen kan je wel ontgrendelen door het bovenpaneel weg te nemen en aan de binnenkant van de machine de knop naast de deur in te drukken. Al staat die boodschap wel niet in onze handleidingen omdat we risico's willen vermijden".

Als er inderdaad nog water in je machine zit kan dat wel voor problemen zorgen. Daarom stap je bij problemen best naar een technicus als er geen noodmechanisme op je wasmachine zit.

Wat met de was van Susie?

Susie en Filip hielden hun hart vast voor de was die een maand lang in de machine zat, al viel dat allemaal nog mee. Er zat een lichte geur aan maar na 3 kookwassen was ook die verdwenen. Alleen in de nieuwe trui van Susie bleef de slechte geur zitten. Maar ook daar hoeft ze zich geen zorgen over te maken want Samsung beloofde haar de opgelopen schade te vergoeden.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!